نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت شیشه ای با قدرت چهار برابر و بدون ضرر برای محیط زیست

شیشه یکی از پرکاربردترین اشیا مورد استفاده توسط انسان است و پیشرفت در تولید شیشه این پتانسیل را دارد که انتشار دی اکسید کربن مرتبط با این صنعت را به نصف کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از دانشمندان دانشگاه پن، نوع جدیدی از شیشه به نام LionGlass را مهندسی کرده‌اند که برای تولید به انرژی کمتری نیاز داشته و در مقایسه با شیشه‌های سیلیکات سودا آهک استاندارد، مقاومت قابل توجهی در برابر آسیب دارد. این تیم درخواست ثبت اختراع شیشه جدید را کرده است . کارشناسان معتقدند این اقدام، مسیر ورود این شیشه سازگار با محیط زیست و مقاوم را به بازار هموار می کند.

پروفسور جان مائورو، محقق ارشد این مطالعه و استاد رشته علوم و مهندسی مواد، در  این رابطه می گوید:  LionGlass استفاده از مواد حاوی کربن را حذف کرده و دمای ذوب شیشه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مائورو هدف از پایدار کردن تولید شیشه را بسیار مهم ارزیابی کرده و معتقد است برخلاف شیشه سیلیکات سودآهک که در طی فرآیند ذوب، دی اکسید کربن ساطع می کند، LionGlass به دلیل دمای ذوب پایین تر، مصرف انرژی را تقریباً ۳۰ درصد کاهش می دهد.

گفتنی است مزایای LionGlass فراتر از اثرات زیست محیطی است. محققان دریافتند که LionGlass در مقایسه با شیشه های سنتی به طور قابل توجهی مقاومت بالاتری از خود نشان می دهد. آزمایش های انجام شده حاکی از این واقعیت است که این شیشه جدید حداقل ۱۰ برابر بیشتر از شیشه های معمولی در برابر ترک خوردن مقاوم است. استحکام بالای این شیشه، امکان ایجاد محصولات نازک ‌تر و سبک‌ تر را در عین حفظ همان سطح مقاومت در برابر آسیب، فراهم می ‌کند.

پروفسور مائورو تأکید می ‌کند: شیشه ‌ای که در وهله اول در برابر ایجاد ریز ترک ‌ها مقاوم است، بسیار ارزشمند است. استحکام و دوام LionGlass کاربردهای متعددی را برای صنایع خودروسازی و الکترونیک ارائه می دهد که بر قابلیت اطمینان و ایمنی شیشه متکی هستند.

به گزارش سیناپرس، تیم تحقیقاتی با بررسی ترکیبات مختلف در خانواده LionGlass به کشف پتانسیل این محصول ادامه می دهد. آن ها ترکیبات مختلف این محصول جدید را در محیط های شیمیایی مختلف قرار می دهند تا واکنش های آن را درک کنند. این اکتشاف به کاربردهای آینده این محصول اشاره داشته و به حل چالش های جهانی در زمینه هایی مانند مسائل زیست محیطی، انرژی های تجدید پذیر، بهره وری انرژی، مراقبت های بهداشتی و توسعه شهری کمک می کند.

پروفسور مائورو در خاتمه توضیحات خود می افزاید: این شیشه می تواند نقشی حیاتی در حل مسائل عمده امروزی ما و چالش های جهانی ایفا کند و ما آماده مشارکت در این زمینه هستیم.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: studyfinds

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل