نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص و درمان دو سرطان با فناوری هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه دانش بنیان سلامت گفت: تشخیص و درمان سرطان ریه و پستان به زودی با ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

به گزارش سیناپرس، دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه دانش بنیان سلامت در نشست خبری امروز که در معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد، گفت: ستاد اقتصاد دانش بنیان طی یک دهه اخیر برنامه‌ های خود را در حوزه سلامت آغاز کرده و حدود ۵۰۰ همت در حوزه سلامت هزینه خواهد کرد.

وی افزود: اکنون ۴۰ درصد هزینه های حوزه سلامت کشورهایی مانند آمریکا کم اثر و بی اثر است. ایران نیز از این امر مستثنی نیست باید اقدامی انجام دهیم که داروها بیشترین اثرگذاری را داشته باشند‌. ما تجربه های بسیار خوبی در کشور در زمینه تولید محصولات زیستی داشته ایم به طوری که رتبه اول منطقه و رتبه سوم و چهارم آسیا را در تولید این محصولات کسب کرده ایم.

وی اظهارداشت: سبد واکسیناسیون ایران باید هم طراز سبد کشورهای پیشرفته‌ باشد. در حال حاضر سه واکسن با بخش خصوصی و با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و کمک صندوق نوآوری و شکوفایی وارد بازار خواهد شد. یکی از این واکسن ها سینه پهلو است که مراحل پایانی اش را طی می کند. سالانه حدود یک و نیم میلیون کودک در کشور متولد می شوند. برای این تعداد کودک و بیماران نیاز به چهار و نیم دز واکسن نیاز داریم.

وی یادآورشد: واکسن اسهال کودکان( روتاویروس ) نیز اکنون مراحل پایانی اش را طی می کند. همچنین در نظر داریم واکسن دو ظرفیتی سرطان رحم را به چهار ظرفیتی تبدیل کنیم که قابل رقابت با محصولات خارجی باشد و با قیمت مناسب در بازار عرضه شود.

قانعی خاطرنشان کرد: همچنین ما سالانه ۱۵۰ میلیون دلار واردات انسولین داریم. متاسفانه در یک برهه زمانی میزان واردات انسولین در ایران کم شد. این مساله مخاطراتی برای بیماران ایجاد کرد. به امید خدا سال آینده با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی این محصول را در داخل کشور تولید می کنیم.

وی درباره فرآورده های پلاسمایی نیز گفت: حدود چهل سال پیش پالایشگاه پلاسما در ایران راه اندازی شد. دو دهه بعد به علت نارضایتی و شکایت بسته شد به همین دلیل سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار واردات فرآورده های پلاسمایی داشتیم که قرار است با حمایت یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانی این محصولات نیز به تولید داخل برسند.

وی تصریح کرد: سالانه واردات انسولین، این ۳واکسن و پلاسما حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارزبری به همراه دارد از این جهت نقش اقتصاد دانش بنیان در حل معضلات کشور آشکار می شود به همین دلیل در نظر داریم تفاهم نامه ای با دولت، سازمان برنامه و بودجه، معاونت درمان منعقد کنیم که طبق آن ۷۰ درصد هزینه های داروهای خارجی به دانش بنیان ها اختصاص پیدا کند تا این محصولات با همان کیفیت و استاندارد ساخته شوند. اگر این درخواست از سوی دولت قبول و‌ مصوب شود1/8 میلیارد دلار در واردات تجهیزات و داروها کاهش ارز خواهیم داشت.

دبیر ستاد توسعه دانش بنیان سلامت افزود: همچنین در زمینه هوش مصنوعی نیز ورود پیدا کرده ایم و با بیمه سلامت قراردادی امضا کرده ایم تا دو بیماری سرطان سینه( رایج ترین سرطان زنان) و سرطان ریه( کشنده ترین سرطان) را تحت پوشش قرار دهند. معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در گام نخست برای اجرای این مهم 4 میلیارد تومان هزینه صرف کرده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل