نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موفقیت تحصیلی در دبیرستان، احتمال مهاجرت را افزایش می دهد

نتایج نظرسنجی های گالوپ نشان می دهند، ایالات متحده یکی از بالاترین نرخ های مهاجرت داخلی را در جهان به خود اختصاص داده است و از هر چهار بزرگسال، یک نفر از یکی از شهرهای این کشور به شهر دیگری مهاجرت می کند.

وضعیت مهاجرت، چشم انداز ملی و فرصت های شغلی در بازار کار را شکل می دهد. بازارهای کار "نوآورانه" که سهم بیشتری از نیروی کار تحصیل کرده را به خود اختصاص داده اند، باتوجه به رشد اقتصادی و نوآوری در بخش فناوری، طی سال های اخیر با گسترش قابل توجهی مواجه شده و نیروهای کار ماهرتری را جذب کرده اند. 

به گفته چاندارا مولر، استادیار مرکز تحقیقات جمعیت دانشگاه تگزاس و سرپرست تیم تحقیقاتی، گسترش ناهموار مشاغل باعث ایجاد نابرابری های جغرافیایی در فرصت های بازار کار و فرصت های مختلف برای ترقی اجتماعی می شود.

محققان در این مطالعه، تکامل نابرابری (شغلی) را از طریق بررسی نقش چرخه دبیرستان و عملکرد فرد، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از داده های یک نمونه کشوری با حضور 14825 دانش آموز دوم دبیرستان در 1015 دبیرستان آمریکا در سال 1980 استفاده شد.

در ادامه، طی سال های 1984، 1986، 1992 و 2014 – زمانی که پاسخ دهندگان حدود 50 سال سن داشتند – نظرسنجی های دیگری انجام شدند تا تأثیر مهارت های شناختی و غیر شناختی، دوره مقدماتی کالج، درجه علمی بدست آمده در دانشگاه، در وضعیت مهاجرت بین دوره نوجوانی و میانسالی و تغییر در تقاضای شغلی مشخص شود.

نتایج بدست آمده نشان داد، حدود 36 درصد از این افراد بین دوره دبیرستان و میانسالی به بازارهای کار جدید در فاصله یک هزار کیلومتر دورتر مهاجرت کردند. احتمال مهاجرت افرادی که عملکرد موفق تری در دوره دبیرستان، بویژه در درس ریاضیات داشتند، بیش از سایرین گزارش شد.

براین اساس، دانش آموزانی که عملکرد آنها در آزمون های ریاضی بیش از 68 درصد بود، 2.3 درصد بیش از سایرین احتمال مهاجرت به خارج از کشور داشتند؛ همچنین احتمال مهاجرت برای پیوستن به بازارهای کار بزرگتر در بین دانش آموزانی که درس ریاضیات پیشرفته را گذرانده بودند، 6.2 درصد بیشتر از سایر دانش آموزان گزارش شد.

نتایج این مطالعه در یازدهمین نشست سالانه انجمن جامعه شناسی آمریکا (ASA) اعلام شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل