نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش تصویری از قایق سلطنتی 4 هزار و 600 ساله

تیمی مشترک از پژوهشگران و باستان شناسان ژاپنی و مصری در کاوش های جدید خود موفق به کشف بقایای قایق سلطنتی یکی از فراعنه مشهور مصر باستان به نام خوفو شدند.  این قایق که دومین قایق کشف شده متعلق به این فرعون محسوب می شود، در ترانشه ای واقع در نزدیکی هرم بزرگ گیزه به دست آمد. در این محل بقایای یک تیر بزرگ چوبی، یک چوب مدور و قلابی به شکل U از جنس فلز نیز کشف شده است.

این قایق که دومین قایق کشف شده متعلق به این فرعون محسوب می شود، در ترانشه ای واقع در نزدیکی هرم بزرگ گیزه به دست آمد. در این محل بقایای یک تیر بزرگ چوبی، یک چوب مدور و قلابی به شکل U از جنس فلز نیز کشف شده است.

عیسی زیدان؛ مصرشناس و پژوهشگر حاضر در این تیم تحقیقاتی و سرپرست کاوش های فوق در رابطه با این کشفیات اعلام کرد: در حال حاضر و با توجه به بررسی های انجام شده، می توان ادعا کرد که این تیر چوبی به پاروی مورد استفاده در این قایق تعلق داشته و فلز U شکل نیز روی بدنه قایق و با هدف ثابت نگه داشتن پارو و جلوگیری از اصطکاک بیش از حد؛ نصب شده بود.

به گفته کارشناسان این قایق باید مرمت و بازسازی شده و پس از انجام این عملیات، می توان آن را در موزه بزرگ و جدید مصر به نمایش گذاشت.

فرعون خوفو ؛ دومین پادشاه از سلسله چهارم فراعنه محسوب می شود که در فاصله سال های 2 هزار و 589 تا 2 هزار و 566 پیش از میلاد بر سرزمین مصر حکمرانی می کرد. وی سازنده هرم بزرگ گیزه بوده و همسران وی نیز در هرم های کوچکتری در نزدیکی هرم مخصوص وی دفن شده اند.

بر اساس شواهد و مستندات تاریخی باقی مانده از این دوران می دانیم که وی پادشاهی ستمگر بوده و مردم مصر از وی نفرت داشته اند. هرودوت مورخ مشهور یونانی در رابطه با وی می نویسد: خوفو سرزمین مصر را دچار هرنوع بدبختی ممکن کرد. او نیایشگاه‌ها را بست، پیشکش قربانی را نزد رعایای خود ممنوع اعلام کرد و آن ها را وادار کرد تا بدون استثنا برایش کارگری کنند. مصریان به زحمت می‌توانستند نام او را بر زبان بیاورند و این از شدت تنفرشان بود.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل