نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مورد مثبتی از ابتلا به وبا در استان فارس نداریم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: امسال دو هزار و ۳۶۲ تست ابتلا به وبا در استان فارس گرفته شده و تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به وبا در استان مشاهده نشده است.

به گزارش سیناپرس فارس، عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امروز شنبه ۲۴ تیرماه در یک کنفرانس خبری از راه اندازی پایگاه مراقبت های مرزی در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز ویژه ارائه خدمات به حجاج و مسافران خبر داد.

رضائیان زاده افزود: در این پایگاه تمامی افراد از نظر علائم بیماری هایی نظیر آنفلوآنزا، وبا، کووید و مالاریا بررسی می شوند و در صورت وجود علائم به پزشک مستقر در پایگاه ارجاع و نمونه گیری های لازم برای فرد مشکوک انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت مراقبت و کنترل بیماری ‌های عفونی، تصریح کرد: همه ساله در فصل تابستان با بحث وبا نیز روبرو هستیم که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و ارتباط مستقیم با عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با تاکید بر اینکه اپیدمی حتما شرایط کووید نیست، بلکه حضور یک بیماری بیشتر از حد انتظار است، افزود: اولین اپیدمی وبا در کشور در سال ۴۴ بود و پس از آن به بیماری بومی منطقه تبدیل شده است.

این مقام مسئول در دانشگاه خاطر نشان کرد: با توجه به گزارش 4 مورد بیمار مبتلا به وبا در شهرهای ایرانشهر، بیرجند و قم، مراقبت های این بیماری در استان بیش از پیش انجام می گیرد و تاکنون دو هزار 362 تست از افراد دارای علائم گرفته شده که خوشبختانه هیچ مورد مثبتی در استان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری وبا عمدتا در مناطقی که مهاجرینی از افغانستان و اتباع دارند، انتقال پیدا می‌کند، افزود: بیماری وبا در 75 درصد مبتلایان بدون علامت است، 20 درصد افراد هم دچار اسهال معمولی می شوند اما 5 درصد افراد مبتلا دچار علائم اسهال آب برنجی می شوند که بسیار خطرناک است.

رضاییان‌زاده تاکید کرد: وبا سازگاری محیطی بالایی دارد اما با آب جوش و به ویژه کلر سریع از بین می‌رود، گفت: اگر توجه نشود در مناطق روستایی و جاهایی که لوله‌ها نشتی دارند این بیماری منتقل خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: سال گذشته ۱۸‌ مورد وبای وارداتی مشاهده شد که از کشور عراق وارد کشور شده بودند که ۲ نفر تبعه افغانستان و مابقی هموطنان خودمان بودند.

وی در ادامه به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پرداخت و بیان کرد: با توجه به این موضوع که ناقل این بیماری کنه است، بیشترین موارد بروز آن در دامداران، کشاورزان، قصاب ها و کارکنان کشتارگاه ها رخ می دهد.

وی ضمن بیان اینکه سالیانه بین 10 تا 30 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبتلا می شوند که اگر به موقع تشخیص داده شود، می‌توان کمک کرد اما بعضی اوقات با بهترین تشخیص‌ها، ۳۰ درصد مرگ و میر داریم.

رضائیان زاده با تصریح اینکه بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 75 درصد بیماری های نوپدید و 61 درصد بیماری های عفونی از حیوانات به انسان منتقل می شوند، خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 14 نفر از هم استانی ها به این بیماری مبتلا شده اند که متاسفانه از این تعداد، یک نفر فوت کرده است.

به گفته این مقام مسئول در دانشگاه؛ سم‌پاشی جایگاه و بدن دام در دوره های 14 روزه، کنترل قاچاق دام، بهسازی محیط نگهداری دام، تهیه گوشت از مراکز مجاز، خودداری از انجام ذبح خارج از کشتارگاه، نگهداری احشای خوراکی دام به مدت 72 ساعت و نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک است.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل