نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازیابی کور رنگی در مارهای دریایی

بیشتر مارها فقط می ‌توانند رنگ‌های آبی و سبز و در برخی موارد نور فرابنفش را ببینند. با این حال، نتایج تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که مارهای دریایی به گونه ‌ای تکامل یافته ‌اند که واقعاً دید رنگی گسترده‌ تری از اجداد اولیه خود را به دست می ‌آورند.

به گزارش سیناپرس، مارها از مارمولک ها تکامل یافته اند که دانشمندان معتقدند می توانند به صورت تمام رنگ ببینند. از آنجایی که آن مارهای اولیه سبک زندگی در نور کم را اتخاذ کردند، با گذشت زمان این توانایی را از دست دادند. گفتنی است، آنها نسبت به نور فرابنفش حساسیت پیدا کردند که به آنها کمک کرد تا در تاریکی بهتر ببینند.

هنگامی که برخی از مارها در آبهای روشن و کم عمق اقیانوس به حیات ادامه دادند، دید رنگی دوباره مفید شد. در میان سایر قابلیت های دیگر، این امر می ‌تواند به آنها کمک کند طعمه‌ ها، شکارچیان و جفت‌های احتمالی را در زمینه ‌های رنگارنگ شناسایی کنند.

دانشمندان دانشگاه آدلاید، دانشگاه پلیموث و آکادمی علوم و فناوری ویتنام، برای اینکه ببینند آیا مارها دید رنگی خود را دوباره به دست آورده ‌اند، ژنوم‌ های منتشر شده قبلی پنج گونه از مارها را تجزیه و تحلیل کردند.

مشخص شد که یک گونه، مار دریایی به نام (Hydrophis cyanocinctus) منحصر به فرد است که به جای دو نسخه معمول، چهار نسخه از ژنی به نام opsin SWS1 دارد. ژن Opsin SWS1 مسئول انواع مختلف رنگدانه های بصری است که به مهره داران اجازه می دهد طول موج های مختلف نور را درک کنند. گفتنی استکه همه مارها از خانواده الاپید بودند.

ایزاک روستو (Isaac Rossetto) پژوهشگر این مطالعات از دانشگاه آدلاید، گفت: دو مورد از این ژن‌ها حساسیت اجدادی به اشعه ماوراء بنفش را دارند و دو ژن حساسیت جدیدی نسبت به طول موج‌های طولانی‌تری که بر زیستگاه‌های اقیانوسی غالب هستند، ایجاد کرده ‌اند. ما معتقدیم که تکرارهای ژنی اخیر به طور چشمگیری طیف رنگ هایی را که مارهای دریایی می توانند ببینند گسترش داده است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان علاوه بر این بیان می‌ کنند که اگرچه غیرمعمول نیست که حیوانات در طول تکامل ژن‌های اپسین را از دست بدهند، اما بسیار نادر است که ژن‌های جدید به دست آورند.

شرح کامل این تحقیق در مقاله ای که اخیراً در مجله Genome Biology and Evolution منتشر شده، توضیح داده شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: EurekAlert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل