نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دو روی سکه مزارع جلبک دریایی

جلبکهای دریایی کاربردهای زیادی دارند. از صنایع غذایی گرفته تا تولید کود و صنایع داروسازی و ساخت ژلهای صنعتی، این گیاه دریایی به یکی از مواد اصلی در بسیاری از صنایع تبدیل شده و به همین دلیل پرورش آن در مزارع مخصوص در سالهای اخیر سرعت قابل توجهی یافته است.

تحقیقاتی که زیر نظر سازمان ملل انجام شده پرده از وضعیت نگران کننده جلبکهای دریایی برداشته است. دانشمندان در این پروژه از دولتها خواسته اند تا سیاستهای مناسب تری را درخصوص توسعه صنعت پرورش و برداشت جلبکهای دریایی اتخاذ کنند.

تحقیقات نشان می دهد که در مزارع ویژه پرورش و برداشت جلبک دریایی سالانه بیش از 25 میلیون تن از این گیاهان به دست می آید. تخمین زده می شود که ارزش کل این محصول 6.4 میلیارد دلار باشد (سال 2014) که این رقم از ارزش صنعت برداشت لیمو و لیموترش هم بیشتر است.

دانشمندان از دولتها خواسته اند تا سیاستهای مناسب تری را درخصوص توسعه صنعت پرورش و برداشت جلبکهای دریایی اتخاذ کنند

مزارع پرورش جلبک دریایی از اواخر دهه 50 میلادی در سراسر جهان گسترش یافت به طوریکه شمار زیادی به عنوان نیروی کار در مزارعی از این دست در اقتصادهای نوظهور مشغول به کار شدند. از جمله این کشورها می توان به چین اشاره کرد که تقریبا بیش از نیمی از جلبک دریایی جهان یعنی 12.8 میلیون تن را تولید می کند. همچنین اندونزی 27 درصد یعنی 6.5 میلیون تن از جلبک دریایی مورد استفاده در دنیا را تولید می کند. کره جنوبی و فیلیپین از دیگر کشورهای شاخص در این عرصه به شمار می آیند.

به رغم مزایای اقتصادی که توسعه این مزارع برای کشورهای فعال در این عرصه به همراه دارد اما دانشمندان هشدار می دهند که وابستگی بیش از حد به این محصول می تواند خطراتی هم در پی داشته باشد. به عنوان مثال آنها به فیلیپین اشاره می کنند که در حد فاصل سالهای 2011 تا 2013 و همزمان با تکثیر باکتری سفید کننده گونه ای از جلبکهای دریایی، خسارت قابل توجه 310 میلیون دلاری بر جای ماند.

منبع: eurekalert

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل