نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علائم اولیه بارداری

سینا

بارداری یک رویداد زندگی است (به 3 دوره سه ماهه 13 هفته ای تقسیم می شود) که مستلزم تنظیمات فیزیولوژیکی و روانی قابل توجهی برای مادر است. در هر سه ماهه، سازگاری های متعددی با هدف نهایی تسهیل رشد جنین رخ می دهد.

مشهودترین تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی برای سازگاری با جنین در حال رشد و آمادگی برای والدین است. به طور سنتی، علائم و نشانه های حاملگی به سه دسته تقسیم می شوند: احتمالی، احتمالی و مثبت. تنها علائم با دقت 100 درصد علائم مثبت هستند، در حالی که بیشتر علائم اولیه بارداری متعلق به دسته احتمالی هستند.

علائم بالینی اولیه بارداری

به گزارش سینا پرس فارس، بارزترین نشانه اولیه بارداری، عقب افتادن قاعدگی یا از دست دادن قاعدگی است. اگرچه تعویق افتادن پریود علامت قابل اعتمادی برای بارداری نیست (مخصوصاً اگر خانمی چرخه قاعدگی نامنظم داشته باشد)، اگر بارداری با حالت تهوع و استفراغ (تهوع صبحگاهی)، حساسیت سینه ها، خستگی و تکرر ادرار همراه باشد باید در نظر گرفته شود. .

با این وجود، علائم اولیه ذکر شده نشان دهنده تغییرات احتمالی است که شاخص های قابل اعتماد بارداری در نظر گرفته نمی شوند زیرا هر یک از آنها می تواند نشانه شرایطی غیر از بارداری باشد. به عنوان مثال، از دست دادن قاعدگی می تواند ناشی از اختلال عملکرد غدد درون ریز، یائسگی زودرس، سوء تغذیه، دیابت شیرین، کم خونی، دویدن طولانی مدت یا استرس باشد.

علاوه بر این، تهوع و استفراغ می تواند در اثر مسمومیت غذایی، اختلالات گوارشی، اختلالات خوردن یا عفونت حاد ایجاد شود. حساسیت پستان ممکن است ناشی از تغییرات قبل از قاعدگی، ورم پستان کیستیک مزمن یا استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی باشد، در حالی که خستگی می تواند نتیجه استرس، کم خونی یا عفونت های ویروسی باشد.

در نهایت، تکرر ادرار می‌تواند دلایل مختلفی به غیر از بارداری داشته باشد، از جمله عفونت، سیستوسل، اختلالات ساختاری، تومورهای لگن یا حتی تنش عاطفی. بنابراین، اگرچه ترکیبی از علائم اولیه می تواند حاملگی را نشان دهد، اما در تأیید این وضعیت قابل اعتماد نیستند.

به همین دلیل است که استفاده از تست های بارداری خانگی (بر اساس تشخیص گنادوتروپین جفتی انسان در ادرار) به عنوان گام اولیه در صورت وجود شک توصیه می شود. با تست های مدرن بارداری ادراری حساس بالینی، بارداری ممکن است تا چهار روز قبل از پریود مورد انتظار تشخیص داده شود.

علائم سونوگرافی در اوایل بارداری

برخی از علائم بارداری اولیه را می توان با سونوگرافی یا سونوگرافی تشخیصی نیز مشاهده کرد. مراحل اولیه یک جنین که به آن بلاستوسیست نیز می گویند، تقریباً یک هفته پس از لقاح کاشته می شود و در حدود 9.5 روز به طور کامل در پوشش رحم کاشته می شود. بزرگ شدن بعدی کیسه اولیه بارداری در تصویربرداری اولتراسوند قابل مشاهده است.

حفره رحم نسبتاً صاف (بدون تحریف) می ماند که می تواند با سونوگرافی نشان داده شود. این منجر به مشاهده کیسه حاملگی در مجاورت چنین حفره مستقیم رحمی در یک پوشش ضخیم رحم می شود.

اولین شواهد حاملگی داخل رحمی یک ناحیه اکوژنیک در داخل پوشش ضخیم رحم است که در حدود 25 روز از چرخه قاعدگی دیده می شود. دو هفته بعد، پس از اتصال دو حباب کوچک “کیسه آمنیوتیک” و “کیسه زرده” به دیواره کیسه حاملگی، اولین شواهد حضور جنین را می توان مشاهده کرد.

بین این دو حباب، دیسک جنینی را می توان پیدا کرد و کل ساختار به عنوان علامت دو حباب شناخته می شود.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: news-medical

خروج از نسخه موبایل