نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایش نخستین راکت فضایی با سوخت ترکیبی اکسیژن مایع و متان

تا چند دهه پیش زمانی که صحبت از اکتشافات فضایی به میان می آمد، تمامی فناوری های این حوزه در اختیار آمریکا، شوروی سابق و سپس روسیه قرار داشت اما در سال های اخیر این معادله کاملا تغییر کرده و علاوه بر قدرت یافتن کشورهایی همچون چین، هندوستان و اتحادیه اروپا در این حوزه هستیم، شرکت های خصوصی همچون اسپیس ایکس و بلو اوریجین نیز حرف های زیادی برای گفتن دارند.

به گزارش سیناپرس، چین یکی از پیشرو ترین کشورهای حال حاضر در عرصه فناوری های فضایی محسوب شده و به جرات می توان گفت در برخی حوزه ها از رقبای سنتی این عرصه یعنی آمریکا و روسیه جلوتر است. برای نمونه در حال حاضر کاوشگران چینی در مریخ در حال فعالیت بوده و این کشور تنها ایستگاه فضایی منحصر به خودش را در مدار زمین مستقر کرده است. به تازگی این کشور یک دستاورد دیگر در حوزه توسعه سوخت های مرتبط با راکت های فضایی به دست آورده و نخستین راکت مبتنی بر سوخت ترکیبی اکسیژن مایع و متان را با موفقیت آزمایش کرد.

بر این اساس آژانس فضایی چین به طور رسمی در بیانیه ای اعلام کرد: چین روز چهارشنبه با موفقیت یک موشک حامل جدید را از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین به فضا پرتاب کرد. این راکت فضایی Zhuque-2 نام داشته و در ساعت ۹ صبح  روز گذشته به وقت پکن به فضا پرتاب شده و ماموریت پروازی خود را بر اساس برنامه از پیش تعیین شده و طبق روال انجام داد.

گفتنی است Zhuque-2 که توسط شرکت موشکی چینی LandSpace توسعه یافته است، اولین موشک جهان است که با سوخت اکسیژن مایع – متان نیرو می گیرد و با موفقیت وارد مدار برنامه ریزی شده خود می شود.

به باور کارشناسان، این پرتاب نشان دهنده پیشرفتی بزرگ و بسیار مهم در کاربرد پیشرانه های مایع ارزان قیمت جدید برای موشک های حامل و راکت های فضاپیما است.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است این دومین ماموریت پروازی موشک حامل Zhuque-2 بود که البته در پرتاب های پیشین از سوخت متفاوتی برای ماموریت خود استفاده کرده بود.

مترجم:  رضوان خندان

منبع: english.news.cn

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل