نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اولین پرتاب فضایی جهان با متان در چین

چین با پرتاب موفقیت آمیز اولین موشک فضایی با انرژی متان مایع و اکسیژن، توانست گوی سبقت را در مسابقه فضایی از سایر رقبا در جهان برباید.

به گزارش سیناپرس، بوستر سوزاکو-2 (Suzaku-2 Yao) متعلق به شرکت هوافضای LandSpace با موفقیت از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در چین به فضا پرتاب شد. سوزاکو-2 که با نام Zhuque-2 (ZQ-2) نیز شناخته می شود، از چهار موتور TQ-12 Magpie استفاده می کند که با مخلوطی از متان و اکسیژن کار کرده و به هر یک از آنها اجازه می دهد ۶۸ هزار کیلوگرم نیروی رانش تولید کنند که برای ایجاد ۶ تن نیرو در زمین کافی است.

این پرتاب موفقیت آمیز پس از تلاش ناموفق در دسامبر ۲۰۲۲ (دی ماه ۱۴۰۱) و همچنین تلاش های شرکت های دیگر برای پرواز موشکی با سوخت متان، از جمله Terran 1 و فضاپیمای SpaceX، انجام شد. علاوه بر این شرکت فضایی Blue Origin مشغول توسعه موتور متان خود برای پرتاب مداری است.

به گفته کارشناسان پرواز سوزاکو-2 چیزی بیش از یک دستاورد فنی است. این دستاورد همچنین نشان دهنده پیشرفت بزرگی در هدف ماموریت های انسانی در اعماق فضا و جاه طلبی چین برای تبدیل شدن به کشور اصلی فضاپیمایی در آینده نزدیک است.

تاکنون، مأموریت‌های فراتر از مدار زمین، به دلیل چگالی انرژی بالای آن، به شدت به تقویت ‌کننده ‌هایی وابسته بودند که سوخت هیدروژنی را می ‌سوزانند. با این حال، هیدروژن برودتی برای ماموریت‌های طولانی کاربردی نیست، زیرا از بین می ‌رود و تولید آن از زمین دشوار است. متان جایگزین بهتری است زیرا می تواند در دماهای بالاتر ذخیره شود، باقیمانده کمتری از موتور باقی می ماند و در جایی که هیدروژن می تواند با نفوذ به ساختار کریستالی آن به فلز آسیب برساند، مستعد شکنندگی هیدروژن نیست.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، تکنیک‌هایی در حال توسعه هستند که به کارخانه ‌های خودکار در ماه و مریخ اجازه می ‌دهد متان را از مواد بومی برای سوخت سفرهای بازگشت فضانوردان آینده تولید کنند. گفتنی است که شرکت LandSpace اعلام کرده که سوزاکو-2 برای تولید انبوه در نظر گرفته شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: LandSpace

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل