روشی جدید برای بهبود درمان تومورهای جامد

به گزارش سیناپرس همدان، یک مطالعه محلی به رهبری آژانس علوم، فناوری و تحقیقات (A*STAR) سنگاپور کشف کرد که با مهار عملکرد دو پروتئین G9a و GLP، در طول فرآیند تولید سلول درمانی، سلول های ایمنی می توانند در مبارزه با سرطان موثرتر شوند. این یافته‌ها که در مجله Nature Communications منتشر شده است، می‌تواند به پیشرفت درمان‌های نوآورانه‌ای کمک کند که می‌تواند برای بیماران سرطانی مفید باشد و ما را به درمان‌های هدفمند و مؤثرتری برای سرطان‌های تومور جامد نزدیک‌تر کند.

تومورهای جامد عامل اصلی مرگ و میرهای مرتبط با سرطان در سراسر جهان هستند. درمان‌های سنتی مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و جراحی در دسترس هستند، اما اثربخشی متفاوتی در برابر تومورهای جامد، به‌ویژه در مراحل پیشرفته سرطان دارند. درمان با سلول های T در هدف قرار دادن تومورهای مایع مانند سرطان خون بسیار موفق بوده است، اما همین کارایی در تومورهای جامد مانند سرطان سینه، کبد یا مغز مشاهده نشده است.

سلول های T مهندسی شده، معمولاً به عنوان بخشی از درمان وارد جریان خون بیمار می شوند. آنها در محیطی مشابه تومورهای مایع قرار دارند و به آنها امکان می دهد تومورهای مایع را به راحتی پیدا کرده و هدف قرار دهند. با این حال، در مورد تومورهای جامد، سلول های T مهندسی شده با موانع فیزیکی و مولکولی مانند مهاجرت از طریق ساختار بافت متراکم در داخل بدن و مواجهه شدن با سلول ها و مولکول های دیگر که ممکن است بر عملکرد آنها تأثیر منفی بگذارد.

محققان و پزشکان موسسه زیست شناسی مولکولی و سلولی A*STAR (IMCB) و شبکه ایمونولوژی سنگاپور (SIgN)، و دانشکده پزشکی Duke-NUS برای کشف رویکردهای نوآورانه برای بهبود کارایی سلول های T، سلول های ایمنی مسئول شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی، همکاری کردند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر آندریا پاوسی، دانشمند ارشد در IMCB A*STAR، تجزیه و تحلیل جامعی از داروهای اپی ژنتیکی انجام دادند که می‌توانند بر کارایی سلول‌های T مهندسی شده در افزایش فعالیت ضد تومور تأثیر بگذارند. این تیم از سنجش‌های دو بعدی و سه بعدی جدید استفاده کردند که محیط فیزیکی را که سلول‌های T برای یافتن و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی در بدن انسان با آن مواجه می‌شوند، تقلید می‌کردند.

در طول فرآیند گسترش سلولی سلول درمانی که در آزمایشگاه انجام شد، دارویی به سلول های ایمنی تزریق شد که پروتئین های G9a و GLP را هدف قرار داد. این دارو متعاقباً قبل از اینکه سلول‌های ایمنی مهندسی شده مجدداً وارد بدن بیمار شوند، شسته شد و در نتیجه عوارض جانبی دارو از بین رفت. یافته‌ها نشان داد که این دارو به افزایش عملکرد ضد تومور سلول‌های ایمنی مهندسی‌شده کمک می‌کند و تولید گرانزیم‌ها را افزایش می‌دهد، پروتئین‌هایی که به مکان‌یابی و از بین بردن سلول‌های تومور هدف کمک می‌کنند.

جولیا آدریانی، دانشمند اصلی A*STAR’s SIgN و نمونه‌های بیمار از Duke-NUS، با بهره گیری از قابلیت های پروفایل سلول های ایمنی یافته‌های این مطالعه را با استفاده از خطوط سلولی تثبیت‌شده و سلول‌های ایمنی مشتق شده از بیمار برای تایید اثربخشی مسدود کردن فعالیت G9a و GLP در بهبود کارایی روش درمانی با سلول های T تایید کرد. نتایج نشان داد که این دارو عملکرد ضد تومور سلول های ایمنی مهندسی شده را افزایش می دهد.

این به معنای نتایج بهتر برای بیمار مانند بهبود نرخ بقا و کیفیت زندگی است. همچنین پیامدهای گسترده ای برای تمام سلول درمانی هایی که تومورهای جامد را هدف قرار می دهند، دارد. بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، که معمولاً برای درمان سلول‌درمانی به سلول‌های ایمنی از اهداکنندگان سالم نیاز دارند، ممکن است از درمان‌هایی با استفاده از سلول‌های ایمنی خودشان نیز بهره ببرند.

این امر احتمال دفع سلول ها توسط بدن بیمار و همچنین پیامدهای استفاده از سلول های ناسازگار را کاهش می دهد. دارویی که برای جلوگیری از فعالیت G9a و GLP استفاده می شود، پتانسیل قابل توجهی برای توسعه بیشتر دارد و خود را به عنوان یک گزینه درمانی جذاب برای درمان سرطان معرفی می کند.

آندریا پاوسی گفت: رویکرد بهبود فعالیت ضد توموری فردی هر سلول ایمنی می تواند بسیاری از محدودیت ها را در درمان با سلول های T برطرف کند و اثربخشی درمان را افزایش دهد. کشف ما توسعه درمان های موثر برای سرطان های تومور جامد را پیش خواهد برد و به بهبود زندگی کمک می کند.

آنتونیو برتولتی، از برنامه بیماری‌های عفونی نوظهور دانشگاه Duke-NUS، گفت: تقاضای زیادی برای تولید سلول‌های T مناسب برای این نوع درمان، وجود دارد. این کشف می تواند به بهبود سلول درمانی که از سلول های ایمنی مشتق شده و از سلول های اهداکننده استفاده می کند، کمک کند و به نفع بیماران باشد. ما امیدواریم که برای رسیدن به آزمایش های بالینی موفق تلاش کنیم و این روش را برای بهبود نتایج بیماران به بازار عرضه کنیم.

منبع: Nature Communications