نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید رنگ از ضایعات طبیعی

شهرام فداییان، مد‌یرعامل شرکت بهار قومس (مستقر د‌ر پارک علم و فناوری استان سمنان) و مدیرعامل شرکت تعاونی کارآفرین( مستقر د‌ر مرکز رشد‌ د‌امغان) و مخترع این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: این رنگ با داشتن بوی مطبوع، صد در صد گیاهی، غیر سمی و محلول در آب است و می تواند جایگزین رنگ های شیمیایی موجود در بازار شود و برای رنگ‌آمیزی میز، صند‌لی، مبلمان، الیاف و پارچه و… مورد استفاده قرار بگیرد؛ این رنگ با استفاده از ضایعات بخش کشاورزی درست شده است. همچنین بر پایه این رنگ می توان رنگ های بسیار متنوع دیگری تولید کرد.

عضو بنیاد‌ ملی نخبگان  افزود: ایده اولیه تولید این رنگ از آنجایی شکل گرفت که ما متوجه شدیم  آلایندگی رنگ های شیمیایی در بعد محیط زیستی و انسانی بسیار زیاد است به همین دلیل به فکر تولید این رنگ گیاهی دوستدار محیط زیست افتادیم.

وی اظهار کرد: ما در تلاشیم این رنگ را در صنایع دیگر معرفی کنیم. مثلا ما مرکبی ساخته ایم که داخل قلم ریخته شده و به روانی قابل نوشتن است. همچنین ما در نظر داریم در آینده نزدیک محصولی با عنوان لاک گیاهی به بازار معرفی کنیم؛ امروزه اغلب کودکان که علاقه زیادی به زدن لاک دارند، مدام دستشان در دهانشان است. این مواد شیمیایی مضر است و می تواند سلامتی کودکان را به خطر بیاندازد.

وی یادآور شد: این طرح نمونه مشابه خارجی ندارد و هم اکنون در 12 استان کشور توزیع سراسری شده است. همچنین شرکت ما موفق شده صادرات کوچکی به یکی از کشورهای آمریکای شمالی داشته باشد.

فداییان در مورد محصول تولید تانن از پوست پسته نیز گفت: هم اکنون طبق آمار، مقدار ضایعات پسته در هر فصل، حدود 135 هزار تن است. 80 درصد این مقدار (108 هزار تن)  را پوست نرم پسته تشکیل می دهد. این پوست نرم زود فاسد می شود و تولید زهرآبه ای بسیار مضری به نام افلاتوکسین می کند به همین دلیل کشاورزان ناچارند به سرعت این پوسته ها را دفع کنند؛  دفع این پوسته‌ها هزینه زیادی می‌طلبد. در صورتی که می‌توان با استفاده از همین ضایعات پوسته، تولید ثروت و اشتغال زایی کرد.

این رنگ با داشتن بوی مطبوع، صد در صد گیاهی، غیر سمی و محلول در آب است و می تواند جایگزین رنگ های شیمیایی موجود در بازار شود و برای رنگ‌آمیزی میز، صند‌لی، مبلمان، الیاف و پارچه و… مورد استفاده قرار بگیرد

وی بیان کرد: حدود 10 درصد وزن پوست پسته حاوی تانن است. ما توانستیم با استفاده از پوست پسته تانن تولید کنیم.؛ تانن نوعی عصاره گیاهی است که اغلب در گیاهان مختلف یافت می‌شود. این عصاره گیاهی در صنایع مختلفی مانند رنگرزی طبیعی، چرم سازی، داروسازی و صنعت نفت و… کاربردهای وسیعی دارد. همچنین تفاله باقی مانده از پوست پسته تانن گیری شده هم بسیار مغذی بوده و مکمل بسیار مناسبی برای خوراک دام و طیور است.

 این مخترع ادامه داد: این طرح هم اکنون در حال تجاری سازی و تولید نیمه صنعتی است. پیش از این تانن از آفریقا و روسیه وارد کشور می شد.

گفتنی است، تولید‌ مکمل گیاهی اشتها آور، مکمل گیاهی ضد‌ سوءهاضمه، مکمل گیاهی ضد‌ سرماخورد‌گی د‌ام و طیور، مکمل گیاهی ضد‌ استرس د‌ام و طیور، مکمل گیاهی تب‌بر د‌ام و طیور، مکمل گیاهی شیرافزا و پوشش جاذب مگنت شد‌ه از دیگر محصول های تولید شده این مخترع است.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل