نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروفسور وفا در دو حوزه ریاضی و فیزیک، دانشمندی سرآمد است

رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر شخصیت علمی و اشاره به ارتباط تنگاتنگ پروفسور وفا با مجامع علمی ایران گفت: وی در دو حوزه ریاضی و فیزیک، دانشمندی سرآمد است و یکی از دلایل این امر میزان مقالات علمی و ارجاعات به مقالات و کتب‌ وی است.

به گزارش سیناپرس، علی ایرانمنش، رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در مورد کامران وفا؛ برگزیده چهارمین دوره جایزه مصطفی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم پرفسور وفا این است که در دو حوزه مختلف ریاضی و فیزیک کار کرده و در هر دو حوزه دستاوردهای زیاد و مهمی داشته است.

وی ادامه داد: کامران وفا اولین بار در کنگره جهانی ریاضیدانان در برلین 1998 به عنوان یک چهره برتر ریاضی مطرح شد. این کنگره که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود، مهم‌ترین رویداد ریاضی است و طی آن برندگان جایزه فیلدز به عنوان مهم‌ترین جایزه ریاضی، معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: ایشان ارتباط خوبی با دانشگاه‌های ایران دارند و اخیرا در وبینارهای علمی دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه صنعتی شریف و انجمن ریاضی ایران شرکت و سخنرانی کرده‌اند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در مورد شخصیت علمی پروفسور وفا اظهار داشت: وفا در دو حوزه ریاضی و فیزیک دانشمندی شناخته‌شده در سطح جهانی است؛ کارهای ماندگار نظری و تجربی در هر دو رشته­ انجام داده و در زمینه‌های درجه یک تحقیقات دنیا فعال بوده است.

مقالات زیاد و ارجاعات بالا به آثار علمی پروفسور وفا

وی ادامه داد: در زمینه ارجاعات، کامران وفا از دانشمندانی است که ارجاعات به مقالات و کتاب‌های وی بسیار بالا است و جزو کتب مرجع در تدریس در سطح جهانی است.

ایرانمنش گفت: وفا در حوزه ریاضی سردمدار نظریه کوانتوم است. نظریه کوآنتوم مبنای ریاضی و فیزیک دارد و پروفسور وفا در هر دو حوزه­ی فیزیک نظری و تجربی و هم در حوزه ریاضی در بخش کوآنتوم کاربردی کار می‌کند. وی بیش از حدود 200 مقاله در زمینه کوآنتوم، 80 مقاله در زمینه هندسه جبری، بیش از 42 مقاله در زمینه چندمتغیره مختلط و بیش از 20 مقاله در زمینه هندسه دیفرانسیل در نشریات معتبر علمی دنیا منتشر کرده است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: همچنین در مجله  فیزک هسته‌ایبیش از 56 مقاله چاپ کرده‌اند و مقالات زیادی در زمینه انرژی فیزیک دارند.

وی در مورد اهمیت و نقش اهدای جوایزی مانند جایزه مصطفی نیز گفت: وقتی چنین جایزه‌ای با ارزش نقدی زیاد مطرح و معرفی می‌شود، انگیزه زیادی به کسانی می‌دهد که ظرفیت ورود به حوزه­های علمی را دارند.

ایرانمنش پیشنهاد داد برای پیشبرد و توسعه علوم پایه از جمله ریاضی و تشویق دانشمندان ایرانی در علوم پایه نیز ستادی برای دانش‌های بنیادی تشکیل و جایزه‌ای مشابه جایزه مصطفی به صورت خاص در این حوزه اهدا شود.

وی توضیح داد: تصمیم‌گیرندگان با تاسیس و اهدای این جایزه با مبلغ نقدی بالا در کنار جایزه مصطفی می‌توانند انگیزه زیادی به دانشمندان و جوانان بدهند. منابع این جایزه نیز مانند جایزه مصطفی قابل تامین از وقف علمی و منابعی مشابه است تا کسانی هم که در ایران و در شرایط سخت کار می‌کنند، دستاوردها و زحمات­شان دیده شود.

گفتنی است پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی روز دهم مهرماه 1402 در اصفهان برگزار خواهد شد. این نخستین باری است که جایزه مصطفی  خارج از تهران برگزار می­ شود و اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تمدن اسلامی، میزبان این جایزه خواهد بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل