نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ردیاب جدید توموگرافی گسیل پوزیترون

به گزارش سیناپرس همدان، اسکن تصویربرداری مغز ابزار قدرتمندی برای تشخیص بیماری پارکینسون (PD) و رد سایر اختلالات حرکتی است. در PD، وجود α-سینوکلئین (α-Syn) در اجسام لوی و نوریت های لوی در مغز، به ویژه ماده سیاه، آن را از سایر پارکینسونیسم ها متمایز می کند. متأسفانه، در حال حاضر هیچ ردیاب PET موثر α-Syn موجود نیست.

اکنون، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور Ye Keqiang از موسسه فناوری پیشرفته شنژن (SIAT) در آکادمی علوم چین، یک ترکیب امیدوارکننده به نام F0502B برای تصویربرداری α-Syn و کمک به تشخیص سینوکلئینوپاتی ها کشف کرده است. این مطالعه در Cell منتشر شد.

محققان دریافتند که در مدل‌های PD میمون، F0502B نشاندار شده با [18F] به طور خاص به فیبریل‌های α-Syn با میل ترکیبی بالا متصل می‌شود و آنها را از فیبرهای Aβ و Tau متمایز می‌کند.

تصویربرداری PET در مدل‌های میمون نشان داد که [18F]-F0502B به طور خاص دانه‌های α-Syn را شناسایی می‌کند. سطوح α-Syn تجمعی ممکن است در طول زمان افزایش یابد و منجر به افزایش سیگنال‌های اتصال خاص PET شود.

F0502B به دلیل خواص شیمیایی و دارویی خاص خود، از جمله نفوذپذیری بالا از طریق سد خونی مغزی، پاکسازی سریع از بافت و خون طبیعی مغز، و اتصال و گزینش پذیری برای هدف، می تواند به عنوان ردیاب تصویربرداری عصبی عمل کند.

پروفسور Ye، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: یافته های ما نشان می دهد که F0502B به عنوان یک ردیاب PET خاص با اتصال انتخابی به α-Syn تجمعی عمل می کند. این می تواند درک ما از پیشرفت بیماری را افزایش دهد و به طور بالقوه نظارت بر اثربخشی درمانی در آزمایشات بالینی را تسهیل کند.

منبع: Cell

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل