کاهش چشمگیر تولید جهانی پسته به واسطه خشکسالی

وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام کرده است که این کشور که به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان پسته در جهان شناخته می شود، به دلیل خشکسالی رخ داده در کالیفرنیا برداشت پسته را به نیمی از مقدار پیشین رسانده است. هم چنین پیش بینی می شود که برداشت پسته در سال جاری در ایالات متحده به نصف برداشت 122 هزار تنی سال گذشته برسد.

این امر نگرانی های بسیاری را در سطح جهانی به همراه داشته است و حتی برخی از متخصصان محیط زیست نگران این هستند که این موضوع تنها سرآغازی برای نابودی بسیاری از باغ ها و مزارع جهان در رده های مختلف محصولات کشاورزی باشد.

علاوه بر این مزارع پسته کشور ما نیز که هر ساله 250 هزار تن پسته تولید می کند، به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال تخریب است. درختان پسته در روستاهای جنوب ایران نیز به دلیل تابش مستقیم خورشید از بین رفته اند و منابع آب زیر زمینی نیز به دلیل مصرف آب و کشاورزی بیشتر از حد خشک شده اند که این موضوع بازتاب بسیار گسترده ای در گزارش های جهانی داشته و از آن به عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش تولید جهانی نام برده شده است. به این ترتیب برداشت 529 هزار تنی پسته در سراسر جهان امسال با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.

این امر نگرانی های بسیاری را در سطح جهانی به همراه داشته است و حتی برخی از متخصصان محیط زیست نگران این هستند که این موضوع تنها سرآغازی برای نابودی بسیاری از باغ ها و مزارع جهان در رده های مختلف محصولات کشاورزی باشد. شایان ذکر است که پیش از این نیز دانشمندان پیش بینی کرده بوده اند که در صورت ادامه پیدا کردن گرمایش زمین تا سال 2080 میلادی شاهد منقرض شدن قهوه در جهان خواهیم بود.

منبع: dailymail

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا