نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص آلزایمر یا آسیب های مغزی با بررسی مایع چشم

سینا

تحقیقات جدید نشان می دهد که چشم ها ممکن است کلید تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر و آسیب های مغزی را داشته باشند.

به گزارش سینا پرس فارس، دانشمندان مرکز پزشکی بوستون، ارتباط بین نشانگرهای زیستی در زجاجیه چشم و موارد تایید شده بیماری آلزایمر و انسفالوپاتی تروماتیک مزمن را کشف کرده‌اند. این مطالعه نشان می دهد که این نشانگرهای زیستی (بیومارکرها) می توانند به عنوان شاخص های اولیه بیماری های عصبی عمل کنند.

موارد زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر، همچنان در حال افزایش است و میلیون ها آمریکایی با این بیماری زندگی می کنند. در حال حاضر، تشخیص‌ها بر اساس علائم و آزمایش‌های شناختی انجام می‌شود، اما تایید آن تنها از طریق معاینه مغزی پس از مرگ است. شناسایی نشانگرهای زیستی قبل از بروز علائم برای مداخله اولیه بسیار مهم است.

مطالعات قبلی ارتباط بین بیماری های چشمی مانند گلوکوم و بیماری های عصبی را نشان داده اند. بیماران مبتلا به بیماری های چشمی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر هستند که بررسی بیومارکرهای چشمی را برای تشخیص زودهنگام ضروری می کند.

دکتر مانجو سوبرامانیان، چشم پزشک مرکز پزشکی بوستون در این خصوص اظهار کرد: طبق دانش ما، این اولین مطالعه‌ای است که نقش نشانگرهای زیستی مایع زجاجیه را بررسی می‌کند و آن را به بررسی پاتولوژیک بافت مغزی تایید شده پس از مرگ مرتبط می‌کند. یافته‌های ما شواهد بیشتری برای حمایت از نقش بالقوه بیومارکرهای زجاجیه در تشخیص زودهنگام و پیش‌بینی بیماری‌هایی مانند آلزایمر و انسفالوپاتی تروماتیک مزمن فراهم می‌کند.

این مطالعه نشانگرهای زیستی، مانند پروتئین تاو و زنجیره سبک نوروفیلامنت (NfL) را شناسایی کرد که با آلزایمر و انسفالوپاتی تروماتیک مزمن تایید شده پاتولوژیک مرتبط بودند. این پروتئین‌های تخریب‌کننده عصبی در مایع زجاجیه منعکس‌کننده تغییرات در مغز هستند و از نقش بالقوه چشم در تشخیص بیماری حمایت می‌کنند.

این مطالعه پایه و اساس تحقیقات آینده در مورد استفاده از نشانگرهای زیستی مایع چشم برای تشخیص و مدیریت بیماری‌هایی مانند آلزایمر و انسفالوپاتی تروماتیک مزمن را ایجاد می‌کند.

انسفالوپاتی تروماتیک مزمن CTE

انسفالوپاتی تروماتیک مزمن Chronic Traumatic Encephalopathy (CTE) یک بیماری تخریب کننده عصبی است که اعتقاد بر این است که از صدمات مکرر سر ناشی می شود. اغلب با ورزشکارانی مرتبط است که در ورزش‌های پرتأثیر مانند بوکس، فوتبال آمریکایی، هاکی و کشتی و همچنین جانبازان ارتش شرکت می‌کنند.

علائم انسفالوپاتی تروماتیک مزمن ممکن است شامل تغییرات رفتاری، تغییرات خلقی و مشکلات تفکر باشد که معمولاً تا سال‌ها پس از آسیب شروع نمی‌شوند. همانطور که بیماری پیشرفت می کند، می تواند منجر به مشکلات حافظه، عملکرد اجرایی (برنامه ریزی، انجام چند کار، کنترل تکانه ها) و سایر مسائل شناختی شود. برخی از افراد مبتلا به CTE ممکن است علائمی از اختلال عملکرد حرکتی مانند پارکینسونیسم یا مشکلات در گفتار و بلع را نشان دهند.

متأسفانه، انسفالوپاتی تروماتیک مزمن را فقط می توان به طور قطعی پس از مرگ (پس از مرگ) از طریق تجزیه و تحلیل بافت مغز تشخیص داد. محققان فعالانه روی راه‌هایی برای تشخیص آن در افراد زنده کار می‌کنند که می‌تواند منجر به مداخله زودهنگام و درمان‌های بالقوه جدید شود.

این مطالعه در IOS Press منتشر شده است.

مترجم: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل