نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

'تخته هوشمند' و معلم های پاکستانی بیگانه با فناوری نو

با وجود صرف دو و نیم میلیون دلار برای نصب تخته های هوشمند در برخی مدارس دولتی پاکستان، حدود 70 درصد این تخته ها بلا استفاده مانده و معلم ها تمایلی به استفاده از این ابزار نوین برای بهبود کیفیت آموزش ندارند.
گزارش ها از ایالت خیبرپختونخوا حاکی است در طول دو سال اخیر، دست کم 600 دستگاه تخته هوشمند مجهز به سیستم های سمعی و بصری در مدارس پایه های ابتدای و راهنمایی مدارس شهرهای مختلف این ایالت با صرف بودجه ای حدود دو و نیم میلیون دلار نصب شده اما به دلیل فقر دانش معلم های این ایالت درباره نحوه استفاده از این فناوری و نداشتن سواد لازم در زمینه تجهیزات رایانه ای و نرم افزاری، بسیاری از این تخته های هوشمند و با ارزش درحال خاک خوردن است.
وزارت آموزش و پرورش پاکستان اعلام کرده است که 500 مدرسه دیگر این کشور در سال مالی جاری مجهز به این فناوری آموزشی هوشمند خواهند شد. 
این وزارتخانه در توصیف اهمیت این اقدام اعلام کرده است که حتی مدارس خصوص پاکستان هم تا کنون چنین فناوری را برای دانش آموزان خود فراهم نکرده اند.
وزارت آموزش و پرورش پاکستان بعد از نصب تخته های هوشمند در مدارس، دو نفر از معلم های هر مدرسه را به مدت 'یک روز' درخصوص نحوه استفاده از این ابزار هوشمند آموزش می دهند اما گزارش ها حاکی است، معلم ها علاقه ای به استفاده از این ابزار ندارند و همچنان روش های سنتی را ترجیح می دهند.
با این وجود، آن دسته که از معلم های پاکستانی که به سمت استفاده از این تخته های هوشمند رفته اند، از این فناوری نو بسیار ابراز رضایت می کنند و آن را ابزاری بسیار مفید توصیف می کنند.
البته با توجه به تعداد بالای مدارس و کلاس های درس در پاکستان، تخته های هوشمند فقط در برخی مدارس و در هر مدرسه، به تعداد محدود نصب شده و شاگردان کلاس های مختلف، به نوبت از این ابزار جدید آموزشی استفاده می کنند. 
معلم هایی که استفاده از تخته های هوشمند را جایگزین روش سنتی استفاده از تخته سیاه و روخوانی کتاب در کلاس کرده اند، اظهار امیدواری کرده اند که در آینده، تمام کلاس های درس در مدارس، مجهز به این فناوری نو شود.
وزارت آموزش و پرورش این کشور تصمیم گرفته است دوره های آموزشی بیشتری برای معلم ها با هدف آشنا کردن آنها به روش کار با تخته های هوشمند برگزار کند.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که بعد از ارائه آموزش های لازم، کیفیت و میزان استفاده معلم ها از تخته های هوشمند و پرهزینه، در مدارس مختلف مورد بازرسی قرار خواهد گرفت تا نسبت به استفاده از این ابزار نوین آموزشی در مدرسه ها اطمینان حاصل شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل