مطالعه فسیل انسان 3 میلیون و 600 هزار ساله

پاهای کوچک اسکلت استرالوپیتکوس پرومتوس (Australopithecus Prometheus) که توسط رونالد کلارک (Ronald Clarke) از دانشگاه Witwatersrand در مرکز آفریقای جنوبی کشف شده بود ، تاریخ گذاری شد . داریل گرنجر (Darryl Granger) و رایان گیبون (Ryan Gibbon) از دانشگاه پوردو (Purdue) واقع در ایالت ایندیانای (Indiana) ایالات متحده امریکا با به کار بردن تکنیک جدید دریافتند که این اسکلت ها به گونه ای انسان که در حدود 3 میلیون و 670 هزار  سال پیش زندگی می کرد ، تعلق دارد . این گروه از پژوهشگران با استفاده از متد و روش های جدید سن یابی ، موفق به تعیین این تاریخ شده اند .

استرالوپیتکوس پرومتوس (Australopithecus Prometheus) با انسان های هم دوره خود با نام استرالوپیتکوس افارنسیس (Australopithecus Afarensis) بسیار متفاوت بوده و در مقایسه با اصل و نسب های پارانتروپوس (Paranthropus) از شباهت های بسیار زیادی برخودار است .

استرالوپیتکوس افارنسیس (Australopithecus Afarensis) گونه ای از استرالوپیتکوس هستند که از 3 میلیون و 760 هزار  تا 2 میلیون و 920 هزار سال پیش در شمال کنیا و جنوب اتیوپی زندگی می کرده اند . این گونه انسان ها توانایی بالا رفتن از درخت را داشته اما بیشتر بر روی زمین راه می رفته اند . آنهااز ابزار سنگی استفاده می کردند ولی مشخص نیست که آیا خود نیز اینگونه ابزار سنگی ها را می ساخته اند یا نه .

گفتنی است پارانتروپوس (Paranthropus) گونه ای منقرض شده از انسان ها هستند که تقریبا نزدیک به 2.5 میلیون سال پیش زندگی می کرده اند . بیشتر دانشمندان پارانتروپوس را گونه ای استرالوپیتکوس به حساب می آورند که البته طرفداران این نظریه در حال کاهش است .  

رونالد کلارک در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : این نشان می دهد که همه انسان های متاخر برای نمونه استرالوپیتکوس آفریکانوس (Australopithecus africanus) و پارانتروپوس (Paranthropus) ، از استرالوپیتکوس افارنسیس (Australopithecus Afarensis) مشتق نمی شوند .

او در ادامه یادآور شد : ما تنها تعداد کمی سایت داریم که حاوی اسکلت های این گونه انسان ها باشد و پایه سناریوی تکاملی ما بر اساس تعداد کمی فسیل پایه گذاری شده است . قابل توجه است که این تاریخ گذاری جدید به خوبی نشان می دهد که گونه های استرالوپیتکوس فراتر از منطقه بسیار وسیع آفریقا پخش شده اند .

این فسیل ها که دارای پاهای کوچکی هستند  با روش تاریخ گذاری isochron burial که ایزوتوپ های رادیواکتیو آلومینیوم 26 و بریلیوم 10 ، تعیین قدمت شده اند . در این روش هنگامی که کوارتز موجود در ساختار  سنگ در معرض پرتوهای کیهانی قرار گرفته ، تاریخ گذاری می شوند . روش تاریخ گذاری Isochron روش معمول تاریخ گذاری رادیومتریک است که از آن برای تاریخ گذاری قطعی رویداد هایی مانند کریستالی شدن سنگ ها ، دگردیسی سنگ ها ، شوک های وارده بر سنگ ها و تفکیک پیش ذوب سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد .

رونالد کلارک در ادامه گفت : با استفاده از این روش ما می توانیم بگوییم که چه اتفاقی افتاده  یا اگر نمونه دست نخورده از تدفن با این فسیل باقی مانده متعلق به چه تاریخی است. البته این روش بسیار گران بوده و کار بسیار زیادی می برد و بر نمونه های متعدد اجرا می شود اما من تصور می کنم این آینده تاریخ گذاری تدفینی است چرا که نتایج آن اطمینان بخش است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا