تولید دیوارهای سبک بتنی مقاوم در برابر حریق و زلزله

یک گروه از پژوهشگران ایرانی موفق به طراحی و ساخت دیوارهای سبک بتنی مقاوم در برابر حریق و زلزله شده اند؛ محصولی دانش بنیان که نمونه مشابه خارجی ندارد و اکنون به چند کشور اروپایی صادر می شود.

بهامین موسوی، یکی از پژوهشگران این طرح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، گفت: شرکت دانش بنیان ما با هدف تولید محصولات و فرآورده های ساختمانی، منطبق با فناوری های نوین و دانش بنیان فعالیت دارد و در این راستا تولید دیوارهای سبک بتنی مقاوم در برابر حریق و زلزله را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: این دیوارها با ضخامت سه و نیم، شش، هشت، ده و دوازده سانتی متر در ابعاد 120 در 60 تولید می شوند؛ ابعاد بزرگ این دیوارها نسبت به بلوک های معمولی توانسته به خوبی نیازهای صنعت ساختمان سازی را پاسخگو باشد.

موسوی اظهارداشت: این دیوارها ضمن حفظ مزایای دیوارهای دیگر، عیوب آنها را نیز رفع کرده است. وزن سبک، عایق حرارت و برودت، کاهش وزن سازه، سرعت اجرای بالا و بهینه سازی فضاهای داخلی از جمله مزیت های این مصحول به شمار می آیند.

وی تصریح کرد: این پانل های سبک بتنی با ساختار کامپوزیت و با الیاف پلیمری و مینرال و با استفاده از فیلرهای (نوعی از مصالح سنگی) ریز مقیاس و نیز با بهره گیری از دانش روز دنیا، بدون نیاز به مش فولادی (محصولی که از میلگردهای فولادی به وجود می ‌آید)، مقاومت فشاری و خمشی بالایی را داراست از اینرو  قابل استفاده برای سازه های 33 طبقه و بیمارستانی است.

موسوی یادآور شد: این دیوارها برای سازه های LSF، دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان ها بسیار مناسب است. این محصول نیازی به پشم سنگ ندارد زیرا در داخل آن تعبیه شده و می تواند تا چهار ساعت در برابر حریق و آتش سوزی با دمای 1300 درجه سانتی گراد مقاومت داشته باشد. همچنین به دلیل ضخامت کم، فضای مفیدی ایجاد می کند.

این پژوهشگر به سیناپرس گفت: این محصول کاملا دانش بنیان بوده و نمونه مشابه خارجی ندارد. اکنون این نوع دیوارها در چند سازه بلند مرتبه تهران و چند بیمارستان پایتخت مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین به کشورهایی مانند ایرلند و سوئیس نیز صادر شده اند. قطعا اگر چنین طرح هایی مورد حمایت دولت قرار بگیرند، بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف شده و با صادرات این محصولات ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه خواهیم داشت.

گفتگو:بیتااکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا