نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تعویض کامل مفصل زانو مخاطرات بسیاری دارد

سینا

مطالعه‌ای که در مجله جراحی استخوان و مفاصل گزارش شده است، بیمارانی که تحت عمل تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی کامل دو طرفه زانو Total Knee Arthroplasty (TKA) قرار می‌گیرند، در مقایسه با بیماران مشابهی که تحت جراحى آرتروپلاستی یک طرفه زانو Unicompartmental knee arthroplasty (UKA) قرار می گیرند( تعویض مفصل زانوى جزئى) که استخوان و غضروف آسیب دیده برداشته شده و با پروتزى از جنس فلز و پلاستیک فشرده جایگزین مى شود و فقط بخش تخریب شده برداشته می شود و در عوض استخوان و غضروف سالم و رباط هاى صلیبى سالم زانوى فرد حفظ مى شود، در معرض خطر بیشتری برای انواع مختلفی از عوارض هستند. این مجله با همکاری Wolters Kluwer در مجموعه Lippincott منتشر شده است.

به گزارش سیناپرس فارس، طبق نتایج حاصل از این مطالعه، بیمارانی که تحت عمل تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی کامل دو طرفه زانو Total Knee Arthroplasty (TKA) همزمان قرار گرفتند، در معرض خطر بالاتری برای تجربه عوارض بعد از عمل مانند آمبولی ریه، سکته مغزی، کم خونی از دست دادن خون و نیاز به تزریق خون بودند.

آرتروپلاستی کامل دو طرفه زانو

آرتروپلاستی کامل دو طرفه زانو یک درمان بسیار موثر برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت پیشرفته زانو است که باعث کاهش درد و بهبود عملکرد می شود. هنگامی که هر دو زانو تحت تاثیر قرار می گیرند، آرتروپلاستی کامل دو طرفه زانو مزایایی از جمله زمان کمتر در بیمارستان، یک دوره توانبخشی واحد و هزینه های کلی کمتر نسبت به جراحى آرتروپلاستی یک طرفه متوالی دارد.

با این حال، برخی از مطالعات افزایش خطر عوارض، همراه با نرخ مرگ و میر بالاتر را در بیمارانی که تحت تعویض مفصل زانو دوطرفه قرار می‌گیرند، نشان میدهند. این مطالعات دارای محدودیت‌های مهمی بوده است، از جمله عدم تطابق بیمار برای توضیح تفاوت‌های بالقوه بین افرادی که تحت تعویض مفصل زانو دوطرفه در مقابل یک طرفه قرار می‌گیرند. برای پرداختن به این مسائل، دکتر هکمن و همکارانش عوارض و مرگ و میر را در یک گروه بزرگ و نماینده ملی از بیمارانی که تحت TKA دو طرفه در مقابل یک طرفه قرار گرفتند، مقایسه کردند.

تجزیه و تحلیل شامل بیش از 21000 بیمار تحت تعویض مفصل زانو دو طرفه همزمان بود که از نظر سن، جنس، نژاد و بیماری‌های همراه با گروهی متشکل از 126000 بیمار که تحت تعویض مفصل زانو یک‌طرفه قرار می‌گرفتند مطابقت داده شد. پس از تطابق، دو گروه دارای میانگین سنی 64 سال با بیماری های مشابه بودند. از آنجایی که تمام TKAS بین سال‌های 2015 و 2020 انجام شد، روش‌های جراحی منعکس‌کننده عملکرد مدرن ارتوپدی بود.

احتمال سکته مغزی در آرتروسکوپی کامل دو طرفه زانو

نرخ افزایش آمبولی ریه، سکته مغزی، نارسایی تنفسی و چندین نوع عوارض دیگر در بیمارانی گروه تعویض مفصل زانو دو طرفه همزمان در مقایسه با بیماران گروه جراحى آرتروپلاستی یک طرفه زانو ، مشاهده شد.

بیمارانی که تحت TKA دوطرفه قرار گرفتند نیز در معرض خطر کم خونی به دلیل از دست دادن خون قرار داشتند و احتمال بیشتری داشت که تحت تزریق خون قرار بگیرند. این خطرات علیرغم استفاده زیاد از ترانگزامیک اسید برای کاهش از دست دادن خون در حین جراحی در هر دو گروه افزایش یافت.

بیمارانی که تحت TKA دوطرفه قرار گرفتند، احتمال بیشتری داشت که در عرض 90 روز مجدداً در بیمارستان بستری شوند. افزایش قابل توجهی در خطر مرگ در بیمارستان برای دو گروه وجود نداشت .

پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده، خطر آمبولی ریه، سکته مغزی و کم خونی حاد از دست دادن خون در گروه TKA دو طرفه تقریباً دو برابر شد، در حالی که خطر انتقال خون تقریباً 9 برابر بیشتر بود. خطر بستری مجدد در طی 90 روز با TKA دوطرفه 35 درصد بیشتر از TKA یک طرفه بود.

بنابراین گزارش، این مطالعه بزرگترین حجم نمونه منطبق را تا به امروز ارائه می کند که عوارض و ایمنی را بین بیماران تحت درمان با TKA دوطرفه همزمان و بیماران تحت درمان با UKA یک طرفه مقایسه می کند. اگرچه تفاوت معنی داری در میزان مرگ و میر در بیمارستان وجود نداشت، اما خطر مرگ و میر به دنبال TKA دو طرفه همزمان هنوز یک موضوع نگران کننده است. محققان بر نیاز به مشاوره بیمار و بهینه سازی پزشکی کامل در بیمارانی که برای TKA دو طرفه انتخاب شده اند، تاکید می کنند.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: news-medical

خروج از نسخه موبایل