تولید خوراک جدید صنعتی برای پرورش ماهی کپور

ماهی کپور یکی از گونه های آبزی ساکن دریای خزر است که به صورت تجاری پرورش داده می شود. به تازگی پژوهشگران کشور روسیه نوعی غذای جدید تولید کرده اند که امکان پرورش تجاری این ماهی را فراهم می کند.

به گزارش سیناپرس، مقامات شیلات روسیه برای افزایش کارایی پرورش ماهی کپور تجاری، خوراک جدیدی تولید کردند. بر این اساس اعلام شد، دانشمندان نوعی خوراک ماهی را توسعه داده اند که استفاده آزمایشی از آن امکان افزایش کارایی پرورش ماهی کپور تجاری را ثابت کرده است. این خوراک توسط تیمی از دانشمندان در دانشگاه فنی ایالتی دان روستوف با مشارکت محققان مرکز علمی کشاورزی دونسکوی در زرنوگراد،روستوف و مرکز علمی جنوبی آکادمی علوم روسیه، توسعه یافته است.

طی این مطالعات، دانشمندان سه نمونه از خوراک مخلوط پرچرب پلت شده را برای تکثیر تجاری ماهی کپور بررسی کردند: یک نمونه مطابق دستور استاندارد و دو نمونه بر اساس ترکیبات آزمایشی جدید. اولین فرمول آزمایشی فقط شامل دانه گندم در مراحل اولیه رشد بود، یعنی گندم پس از خرمنکوبی با تکه های کاه و ذرت مخلوط شده  و در نمونه دوم علاوه بر این دو ماده یک افزودنی خوراک پروبیوتیک نیز به خوراک ماهی اضافه شد. کپورهای دو ساله با این خوراک به مدت یک ماه در ایستگاه آزمایشی مرکز  دونسکوی  تغذیه شدند.

نتایج نشان داد: میزان بقا در گروه کنترل ۹۵ درصد و ضریب تغذیه 3،20 بود. ولی هنگامی که اولین خوراک آزمایشی استفاده شد این آمار به ۹۶ درصد و  3.06 افزایش پیدا کرد. به گزارش سیناپرس،هنگامی که از خوراک آزمایشی دوم استفاده شد آمار باز هم بهبود یافته و به ۹۸ درصد میزان بقا و 2،80 ضریب تغذیه رسید. بنابراین، بیشترین افزایش و میزان بقا در گروه ماهی‌ هایی مشاهده شد که رژیم غذایی آن ها حاوی هر دو افزودنی خوراک – از توده دانه و پروبیوتیک بود.

دکتر دیمیتری رودوی رئیس مرکز مطالعاتی دانشکده کشاورزی DSTU، در مورد اهمیت نتایج این آزمایش اظهار داشت: افزایش نرخ بقا به میزان ۳ درصد به ویژه در مقیاس تولید صنعتی نتیجه خوبی است.

وی در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد: ضریب خوراک، میزان خوراک مصرفی ماهی را در واحد رشد ماهی نشان می دهد. در این صورت می توان شاهد کاهش مصرف علوفه به ازای افزایش وزن بود. در حالت عادی  3.2 کیلوگرم غذای معمولی برای یک ماهی کپور لازم است تا ۱ کیلوگرم وزن اضافه کند، در حالی که برای این رشد یک کیلوگرمی تنها به 2.8 کیلوگرم از خوراک جدید نیاز داریم که شامل گندم و پروبیوتیک است.  دکتر رودوی در ادامه توضیحاتش گفت: در شرایط تولید صنعتی، این تغییر به معنی صرفه جویی بزرگی است.

به گزارش سیناپرس، به اعتقاد محققان، افزودنی های جدید خوراکی مورد استفاده در این غذای ماهی می تواند در دستور العمل های غذای مرکب برای سایر حیوانات اهلی نیز استفاده شود.

مترجم: ندااظهری