نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این هیولای زنده از دوران ماقبل تاریخ باقی مانده است

یکی از شگفت انگیز ترین موجودات زنده جهان که به نظر می رسد از دوران ماقبل تاریخ باقی مانده باشد، سمندر چینی است. این جانور که از روزگار دایناسورها تا امروز توانسته است به حیات خود ادامه دهد، در معرض خطر انقراض قرار داشته و زیستگاه های خود را به سرعت از دست می دهد.

به گزارش سیناپرس، سمندر چینی با ظاهر خاص و منحصر به فرد خود که همواره خندان به نظر می رسد، حدود ۱۸۰ سانتیمتر طول داشته و وزنی معادل یک کودک ده ساله دارد. این جانور بومی مناطقی خاص از چین محسوب شده و علاوه بر ظاهر عجیب، صداهای عجیبی مانند صدای گریه و ناله از خود تولید کرده و مردم محلی در چین به وی لقب «ویایو» یا «ماهی شیرخوار» داده است.

سمندر چینی معمولا در رودخانه ها و نهرهای مرکزی چین زندگی می کند، محیطی که ظاهر خالدار این جانور به وی کمک می کند تا با بستر رودخانه های سنگی ترکیب شود و با ایجاد استتاری قوی، از چشم شکارچیانش مخفی بماند.

 این جانور دوزیست که فاقد آبشش است، از طریق پوست خود تنفس می کند و به همین دلیل به آب های غنی از اکسیژن و جریان سریع  رودخانه ها وابسته بوده و تغییرات دمای آب و وجود آلودگی در آب به شدت برای وی مضر است.

سمندر چینی اصولا موجود بی آزاری محسوب شده و در رودخانه حیوانات کوچکی مانند قورباغه، کرم، ماهی های کوچک و حلزون را می خورد. به گزارش سیناپرس، البته این جانور عجیب برای شکار به خود زحمت چندانی نداده و  از طریق مکانیزم مکش قدرتمند آرواره هایش، آن ها را به داخل دهان خود می کشد.

سرعت و نحوه شگفت انگیز شکار سمندر چینی به نوعی ای است که شکار های وی تقریبا تا زمان ورود به معده و شروع فرایند هضم شدن، نمی فهمند چه اتفاقی برایشان افتاده است زیرا سرعت مکش دهان وی به قدری است که در زمانی معادل 1.4 متر در ثانیه  این جانوران وارد معده سمندر چینی می شوند.

به باور جانور شناسان، این موجود، یک فسیل زنده محسوب می شود که از زمان دایناسورها وجود داشته است، اما اکنون به دلیل از بین رفتن زیستگاه، آلودگی آب و شکار غیرقانونی در معرض خطر جدی قرار دارد. علاوه بر مشکلات زیست محیطی، شکارچیان غیر قانونی که این حیوانات را به عنوان یک ماده غذایی لوکس می فروشند، سمندر چینی را صید کرده و این گونه جانوری را در معرض انقراض قرار داده اند.

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر دولت چین از طرح‌هایی برای تکثیر و آزاد سازی مجدد سمندرهای وحشی با استفاده از حیوانات پرورشی حمایت می ‌کند، اما حافظان محیط زیست هشدار می ‌دهند که این امر می ‌تواند باعث انتقال بیماری و خطر به وجود آمدن موجودات دورگه ای شود که ژنتیک منحصر به فرد سمندر چینی را از بین می برد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل