۴۸ ماهواره جدید اسپیس ایکس به فضا فرستاده شد

ساعاتی پیش یک موشک فالکون ۹ متعلق به شرکت فضایی اسپیس ایکس، از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا با هدف افزودن چهل و هشت ماهواره اینترنتی استارلینک V1.5 به صورت فلکی ماموت این شرکت به مدار زمین اعزام شد.

به گزارش سیناپرس، ایلان ماسک به طور جدی در حال توسعه سیستم جهانی اینترنت ماهواره ای استارلینک بوده و در این راستا ساعاتی پیش توانست ۴۸ ماهواره جدید این مجموعه را در مدار زمین مستقر کند. بر این اساس گفته می شود ماموریت فوق از Complex-4E و طبق برنامه در ساعت ۳ و ۲۹ دقیقه بعداز ظهر جمعه به وقت شرقی ایالات متحده و مقارن با نیمه شب گذشته به وقت ایران انجام گرفت.

نکته جالب توجه در ماموریت فوق این است که مرحله اول این موشک برای دوازدهمین بار مورد استفاده قرار گرفت. این موشک، پس از انتقال محموله خود به منطقه مورد نظر، دوباره وارد جو شده و حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، در سکوی شناور ویژه ای در اقیانوس آرام فرود آمد.

بر اساس اعلامیه رسمی منتشر شده در این رابطه، ماموریت شب گذشته، چهل و پنجمین پرتاب اسپیس ایکس در سال جاری و دویست و چهل و چهارمین ماموریت کلی این شرکت بود، زیرا شرکت ایلان ماسک به تامین خدمات مورد نیاز ناسا ادامه می دهد و مشتریانی را از بسیاری از نقاط جهان برای حمل ماهواره های خود به مدار طمسن در ضف انظار دارد.

در این میان افزایش تعداد ماهواره های استارلینک باعث اعتراض ستاره شناسان شده است زیرا تعدد این ماهواره ها روی کیفیت تصاویر تلسکوپ های زمینی تاثیر منفی دارد. بر این اساس گفته می شود تعداد ماهواره‌ هایی که به سرعت به هزاران و در نهایت ده‌ ها هزار ماهواره افزایش می ‌یابد، مشاهدات رصدخانه‌ های زمینی را به ‌طور جدی مختل خواهد کرد.

جاناتان مک داول، ردیاب ماهواره ای و اخترفیزیکدان شناخته شده در این رابطه گفت: نور خورشید منعکس شده توسط ماهواره های استارلینک و OneWeb، رگه هایی ایجاد می کنند که تصاویر نجومی را از بین برده و همچنین می توانند تداخل رادیویی تولید کنند.

به گزارش سیناپرس، برای برخی از تلسکوپ ها، وجود یک ماهواره بسیار درخشان که از نزدیکی میدان دید ستاره شناس عبور می کند، می تواند نور پراکنده ای را در سراسر میدان اضافه کند. متاسفانه این اثرات گذرا حتی برای ماهواره های بدون نور نیز رخ خواهد داد. به این ترتیب می توان به طور قطعی مدعی شد که وجود این تعداد ماهواره در مدار زمین، منابع آسمانی را پنهان می کند.

گفتنی است که مجموعه اسپیس ایکس قبلاً اقدامات اصلاحی برای کاهش این اثر تداخلی انجام داده، اما این امر کمک چندانی به رضایت جامعه نجومی نکرده است.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا