انتشار تصاویر حیرت انگیز از طوفان مشتری

طی بیش از نیم قرن گذشته، ناسا کاوشگرهای بدون سرنشین زیادی را راهی فضا کرده است که برخی از آنها حتی از منظومه شمسی هم خارج شده و وارد فضای بین ستاره ای شده اند. یکی از معروف ترین و تاریخ سازترین کاوشگرهایی که تاکنون در اعماق فضا خودنمایی کرده اند «جونو» نام دارد، کاوشگری که پس از سفری 5 ساله خود را به یکی از ناشناخته ترین سیارات منظومه شمسی یعنی مشتری رسانده است.

اکنون ناسا از دریافت نخستین تصاویر تهیه شده توسط این کاوشگر از سیاره غول پیکر مشتری خبر می دهد. در این تصاویر طوفانهای عظیمی در قطب شمال مشتری دیده می شود که تا پیش از این امکان متصور شدن آن تا این سطح وجود نداشت.

این تصاویر بیان کننده حقایق جالب توجهی هستند. اکنون دانشمندان ناسا مطمئن شده اند که قطب شمال این سیاره در مقایسه با تصورات قبلی شان طوفانی تر است. از آن گذشته مشخص شده که این منطقه از مشتری نسبت به سایر مناطق آن آبی رنگ تر است.

اسکات بولتون که در مأموریت جونو مغز متفکر گروه هدایت کننده محسوب می شود حالا از دیدن این تصاویر ذوق زده شده و خستگی ناشی از 5 سال آغاز این مأموریت را از یاد برده است.

آژانس فضانوردی آمریکا به تازگی مجموعه ای از تصاویر به دست آمده توسط دوربینهای فوق حساس جونو را دریافت و بخشی از آنها را منتشر کرده است. این کاوشگر هم اکنون در ارتفاع 4 هزار کیلومتری بر فراز ابرهای متراکم مشتری به پرواز خود ادامه می دهد.

جونو در جریان مانور اخیر خود دوربین و سایر تجهیزات پیشرفته علمی خود را برای جمع آوری اطلاعات به کار گرفت تا مجموعه ای بی نظیر از تصاویر را از مشتری تهیه و راهی زمین کند. این کاوشگر با استفاده از نور خورشید به حیات خود ادامه می دهد.

نخستین درک واقعی ما از قطبهای مشتری به سال 1974 میلادی بازمی گردد و آن زمانی بود که کاوشگر «پایونیر11» از کنار زحل عبور می کرد. اما حالا شاهد تصاویری از این سیاره هستیم که هیچ گاه در خواب هم نمی دیدیم. این جمله ای است که بولتون به زبان می آورد و قطعا گویای نکات زیادی است.

از آن گذشته این کاوشگر تصاویری از نور جنوبگان مشتری به زمین ارسال کرده که تصور می شود در سراسر منظومه شمسی از شدت روشنایی نتوان رقیبی برای آن پیدا کرد. پرواز نزدیک به سطح جونو از کنار مشتری یکی از چند پرواز از این دست است که ناسا برای 20 ماه آینده برنامه ریزی کرده است و قطعا در پروازهای بعدی اطلاعات ارزشمند دیگری از این سیاره تهیه و راهی زمین خواهد کرد.

مشتری برخلاف زمین و مریخ یک غول گازی است که به احتمال زیاد اندکی پس از شکل گیری خورشید به وجود آمده  است. این سیاره بزرگترین عضو از مجموعه سیارات منظومه شمسی به حساب می آید  و دانشمندان معتقدند بررسی دقیق آن می تواند سرنخهایی درباره چگونگی پیدایش زمین و سایر سیارات این منظومه ارایه کند.

منبع: popularmechanics