معدنکاری با روش هوشمند

امروزه استفاده از سیستم های دیسپچینگ در بسیاری از معادن بزرگ دنیا گسترش زیادی داشته است. علت این امر مزایای این سیستم ها مانند افزایش تولید، کنترل عیار و کیفیت محصول، مانیتورینگ محصول ها و کاهش هزینه های تولید بوده است.  هم اکنون با توجه به برابری بسیاری از پارامترهای معادن بزرگ ایران با معادن بزرگ جهان، جای خالی این گونه سیستم ها در معادن کشور به شدت احساس می شود.

در این راستا محققان شرکت معدنی صنعتی بیستون کویر یزد توانستند با مطالعه سیستم‌های گسیل کامیون در معادن روباز جهان و با در نظر گرفتن شرایط معدنکاری ایران، متناسب با سیستم معدنکاری موجود در داخل کشور، روشی نوین برای گسیل کامیون‌ها ابداع کنند تا بتوانند ا با بهره گیری از تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز، بالاترین راندمان را از ماشین‌ آلات معدنکاری به دست آورند.

با توسعه این روش قابلیت های مختلفی برای این سیستم ایجاد شده است. اصلی ترین قابلیت‌های این سیستم مدیریت حمل و نقل، مدیریت خدمات فنی و دپسپچینگ است.

سیستم‌های دیسپچینگ یکی از فن‌آوری‌های نوین معدنکاری است که استفاده از آن در معادن روباز بزرگ دنیا به یک ضرورت تبدیل شده است.

سیستم‌های دیسپچینگ یکی از فن‌آوری‌های نوین معدنکاری است که استفاده از آن در معادن روباز بزرگ دنیا به یک ضرورت تبدیل شده است. بالا رفتن تقاضا برای مواد معدنی، افزایش تولید در معادن روباز را به همراه داشته است که نتیجه آن بزرگ‌تر شدن اندازه و ظرفیت ماشین‌آلات و بالاتر رفتن تعداد ماشین‌آلات مشغول به‌کار در این معادن بوده است. این موضوع ازیک‌طرف باعث پیچیده شدن کنترل ناوگان حمل‌ونقل در معادن شده است و از طرف دیگر، باتوجه به افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش، انتخاب صحیح ماشین‌آلات و استفاده بهینه از آنها را ضروری کرده است. سیستم‌های دیسپچینگ برای کنترل بهینه چنین ناوگان‌های پیچیده‌ای ایجادشده‌اند.

در این روش هر کامیون به یک شاول خاص تخصیص داده نمی‌شود، بلکه می‌تواند در مسیرهای مختلف رفت ‌وآمد کند. هر کامیون مجهز به یک دستگاه گیرنده و فرستنده رادیویی است و در هر لحظه دستور مسیر خود را از طریق آن دریافت می‌کند. استفاده از این روش نسبتا پر هزینه است اما می‌تواند بهبود قابل توجهی در میزان تولید سیستم ترابری ایجاد کند.

 این روش در بلند مدت مقرون به صرفه است؛ افزایش میزان تولید نسبت به سایر روش‌ها، کنترل سیستم حمل‌ونقل در طول مسیر، کاهش در اتلاف وقت و افزایش راندمان و بازدهی سیستم حمل ونقل از جمله مزایای این روش به حساب می آید.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا