اتوبوس هوایی؛ ترافیک را دور بزنید

نشریه بلومبرگ در گزارشی به بررسی محصول جدید مهندسان چینی می‌پردازد و می‌نویسد: این روزها اتوبوسی عجیب در چین ساخته شده که بر هر ترافیکی غلبه می‌کند. تعبیری که برای این نوآوری ارائه شده به بهترین شیوه هنرنمایی مهندسان چینی را بیان می‌کند. پکن به عنوان کلانشهری با بیش از 21 میلیون جمعیت در زمره متراکم‌ترین مناطق شهری دنیا قرار دارد. در چنین کلانشهری تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های نوین مدیریت شهری یک اولویت محسوب می‌شود که غفلت از آن می‌تواند به بروز فاجعه انسانی منجر شود.

دقیقا بر همین اساس در چین توجه به فناوری‌های نوظهور و معماری نوین به عنوان راه‌حل نهایی غلبه بر مشکلات ناشی از افزایش جمعیت توجه می‌شود و اتوبوسی که از بالای تمام خودروها، تقاطع‌ها و حتی چراغ‌های راهنمایی عبور می‌کند مثال بارزی از این نگرش است.

استقبال جهانی از سامانه حمل و نقل اتوبوس هوایی

این سیستم جدید حرکتی که سامانه حمل و نقل اتوبوس هوایی یا TEB نام دارد در شمال چین با موفقیت آزمایش شده است. نگاهی به ساختار این اتوبوس نشان از سادگی کلی آن دارد، اما نکته اینجاست که به طرز خیره‌کننده‌ای بر یکی از مهم‌ترین مشکلات کلانشهرها یعنی ترافیک سنگین خودروها غلبه می‌کند. این اتوبوس با حرکت روی ریل‌های مخصوص، ظاهرا شباهت زیادی به واگن‌های مترو دارد، اما با یک تفاوت مهم: حرکت نه روی زمین بلکه دو متر بالاتر از سطح زمین. از آن گذشته برای طراحی و ساخت زیرساختارهای مورد نیاز چنین سامانه حمل و نقلی به تخریب محیط‌زیست و صرف هزینه‌های کلان نیاز نیست.

 

بسیاری از رسانه‌های جهان با پرداختن به این نوآوری، آن را به‌عنوان فناوری کاربردی توصیف کرده‌اند که ترافیک شهری و حتی تمام ساختارهای مرتبط با آن را دور می‌زند و درحالی که از زمین فاصله گرفته و به مسیر خود ادامه می‌دهد، خودروهای دیگر براحتی زیر آن تردد می‌کنند بی آن که اختلالی در عملکرد یکدیگر ایجاد کنند. کارشناسان اتوبوس هوایی چین را پاسخی هوشمندانه و مبتنی بر معیارهای زیست‌محیطی به ترافیک قفل شده خسته‌کننده کلانشهرها می‌دانند.

ویژگی‌های مهم

اتوبوس جدید چینی‌ها ساختار بزرگی دارد که وقتی با دقت به بخش‌های مختلف آن بخصوص بخش‌های زیرین نگاه می‌کنیم ممکن است تحت تأثیر ابهت آن قرار گیریم. این سیستم جدید حمل و نقل عمومی 22 متر طول دارد و جالب این که با ظرفیت حمل 300 مسافر به عنوان ابتکار عملی چشمگیر در توسعه صنعت حمل و نقل عمومی به‌شمار می‌آید.

 

به عقیده کارشناسان، وقتی این نوآوری را با دیگر سامانه‌های حمل و نقل عمومی رایج در کلانشهرها نظیر مترو مقایسه می‌کنیم متوجه مزیت‌های متعدد آن چه از لحاظ زیست‌محیطی و چه از بعد اقتصادی می‌شویم. درحالی که برای توسعه سایر سامانه‌های حمل و نقل عمومی چاره‌ای جز ایجاد تغییرات اساسی در معابر و زیرساختارهای شهری نیست، اتوبوس هوایی چین تنها به ساختاری شبیه ریل نیاز دارد تا انبوهی از مسافران را با سرعتی چشمگیر و بدون توجه به ترافیک سنگین شهری جابه جا کنند.

این اتوبوس با 6/7 متر عرض فضای مناسبی در اختیار مسافرانی قرار می‌دهد تا پیش از این برای تردد در شهر چاره‌ای جز سوار شدن بر اتوبوس‌های شلوغ نداشتند. از آن گذشته گیرافتادن در ترافیک معابر و خیابان‌های پرتردد بر خستگی ناشی از سوار شدن بر اتوبوس‌های عادی می‌افزاید. اما حالا دیگر خبری از این نگرانی‌ها در اتوبوس جدید مهندسان چینی نیست.

آینده چه می‌گوید؟

آنچه از این نوآوری پیداست این که در آینده باید منتظر ارائه دستاوردهای دیگری از این نوع بود. اتوبوس جدید مهندسان چینی تنها یک نمونه از فناوری‌های نوظهوری محسوب می‌شود که نظام شهرنشینی را در آینده متحول خواهد کرد. بدون شک وقتی قرار باشد توسعه شهرنشینی با تکیه بر فناوری‌های جدید و با صرف هزینه‌های پایین محقق شود، ایده‌های خلاقانه‌ای همچون سامانه حمل و نقل اتوبوس هوایی مثال امیدوارکننده‌ای به شمار می‌آیند.

اتوبوس هوایی یکی از 50 نوآوری برتر دنیا

نخستین بار شش سال پیش بود که طراحی این اتوبوس در دنیا خبرساز شد تا حدی که در آن سال مجله تایم اتوبوس جدید چینی‌ها را در زمره 50 ابتکار برتر دنیا به شمار آورد. در بیش از پنج سال گذشته تردیدهای فراوانی درخصوص عملیاتی شدن این ایده مطرح بود.

اما حالا باید گفت سامانه حمل و نقل اتوبوس هوایی رنگ واقعیت گرفته است. سانگ یوژو، مبتکر خوشفکر چینی است که سال 1389/ 2010 ایده جالبی را که سال‌ها در ذهن داشت به دنیا ارائه کرد.

او در بهار همان سال طرح مورد نظرش را در نمایشگاهی در پکن به نمایش گذاشت و دقیقا از همان زمان بود که تلاش برای ساخت این اتوبوس آغاز شد. حالا با گذشت نزدیک به شش سال از آن روزها و درحالی که نمونه اولیه این اتوبوس با موفقیت آزمایش شده است، شرکت سازنده یعنی توسعه فناوری TEB از برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای ساخت بیش از 400 هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها خبر می‌دهد.

شاید حتی شرکت سازنده هم تصور نمی‌کرد این پروژه تا این حد با استقبال کارشناسان و مردم مواجه شود. اما سامانه حمل و نقل اتوبوس هوایی چینی‌ها آن‌قدر کاربردی به نظر می‌رسد که اکنون شرکت سازنده از برنامه هایش برای تولید هزار دستگاه از این نوع اتوبوس‌ها در سال خبر می‌دهد. این اتوبوس به‌عنوان یک سامانه حرکتی برقی قابلیت حرکت با حداکثر سرعت 50 کیلومتر بر ساعت را دارد. ساخت این محصول جدید از جنبه‌های مختلف همراه با نتایج مثبتی بوده است. جدای از اثرات مثبت زیست‌محیطی این پروژه باید به جذب سرمایه‌گذاری کلان 5/1 میلیارد دلاری (حدود 5332 میلیارد تومان) هم اشاره کرد که از آینده روشن آن نشان دارد.

انتقاداتی که چندان منطقی نیست

البته همزمان با رونمایی از این فناوری جدید، انتقاداتی نیز از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است. ایجاد دلهره برای رانندگان خودروهایی که زیر اتوبوس حرکت می‌کنند و همچنین افزایش احتمال تصادفات رانندگی از جمله مهم‌ترین انتقاداتی است که نسبت به این پروژه مطرح شده است. با این حال سانگ یوژو به عنوان ابداع کننده این فناوری نظر دیگری دارد. او می‌گوید: در جاده نوآوری و اختراعات همواره موانعی وجود دارد. او با کنایه نسبت به این انتقادات صحبت کرده و همزمان جنبه‌های مثبت گوناگون این نوآوری را تشریح می‌کند.

 

شرکت سازنده این اتوبوس برای آن که پاسخ روشنی به ابهامات درباره تبدیل این ایده به واقعیت داده باشد، نسخه کوچکی از این فناوری جدید را ساخته و حتی به مرحله بهره‌برداری آزمایشی هم رسانده است. مهندسان این شرکت نخستین مدل از این اتوبوس را در یکی از شهرهای استان هبی چین در مسافت 300 متری آزمایش کردند و در حین حرکت این اتوبوس، انبوه مردم شهر با تعجب آن را نگاه می‌کردند.

بخش زیرین این اتوبوس با سطح زمین دو متر فاصله دارد که این فاصله برای تردد بی خطر سایر خودروها از جمله مدل‌های شاسی‌بلند کاملا بی‌خطر است. موفقیت به دست آمده در روزهای گذشته موجب شده شرکت سازنده به فکر توسعه آن در فاز نخست و با استفاده از مدل‌های کوچک در سایر شهرهای چین باشد.

 

 

منبع:جام جم

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا