حوزه مطالعات فضایی باید عاری از سلاح جنگی باشد

بر اساس بیانیه مشترکی که پس از نشست مجازی سازمان شانگهای به ریاست هند در روز سه‌ شنبه امضا شد، کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای خواستار امضای یک سند الزام ‌آور بین‌المللی در مورد عدم استقرار هرگونه سلاح در فضا شدند.

به گزارش سیناپرس، همزمان با توسعه اکتشافات فضایی، نگرانی هایی در مورد استفاده نظامی از فضا در بین کشورهای مختلف وجود دارد و به همین دلیل کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای روز گذشته اعلام کردند خواستار عدم استقرار و استفاده هر نوع تجهیزات نظامی در فضا بوده و در بیانیه خود تاکید کردند:  کشورهای عضو از حفظ فضای ماوراء جو از هر نوع سلاح دفاع کرده و اهمیت رعایت دقیق رژیم حقوقی موجود را که استفاده صرفاً صلح آمیز از فضا را فراهم می کند، اعلام می کنند. این کشورها همچنین بر نیاز به انعقاد یک سند الزام آور بین المللی تاکید می کنند که باعث افزایش فعالیت صلح آمیز فضایی شود. شفافیت و ارائه ضمانت ‌های قابل اعتماد برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی و عدم استقرار سلاح در فضای خارج از جو از جمله اصلی ترین خواسته های این کشورها محسوب می شود.

کشورهای سازمان همکاری شانگهای همچنین بر اهمیت کنوانسیون منع توسعه، تولید و انباشت سلاح‌ های بیولوژیکی و سمی و انهدام آن ها تحت نظر کنوانسیون سلاح‌ه ای بیولوژیکی به عنوان  رکنی اساسی از معماری امنیت جهانی تأکید کردند.

 آن ها علاوه بر موارد فوق بر لزوم پایبندی دقیق به این کنوانسیون، به ویژه از طریق تصویب پروتکلی که مکانیزم راستی آزمایی مؤثری را ارائه می دهد، تأکید می کنند. در این بیانیه تصریح شده است که کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای با ایجاد هر گونه مکانیسم هایی که عملکردهای آسیب زا در حوزه استفاده از سلاح های بیولوژیکی را تکرار می کند، از جمله مواردی که در حیطه وظایف این کنوانسیون قرار می گیرند، مخالف هستند.

به گزارش سیناپرس، کشورهای سازمان همکاری شانگهای همچنین خواستار رعایت کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت و استفاده از سلاح های شیمیایی و انهدام آن ها به عنوان ابزار کارآمد خلع سلاح و عدم اشاعه جنگ افروزی هستند. این اعلامیه خواستار نابودی سریع تمام زرادخانه های اعلام شده تسلیحات شیمیایی است. در این سند آمده است: کشورهای عضو مجدداً حمایت خود از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی  را تأیید می ‌کنند و از تصمیم ‌های هماهنگ برای رفع نقاط ضعف و شکاف ‌ها در سازمان، تضمین یکپارچگی آن و عملکرد مؤثر بر اساس کنوانسیون دفاع می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، در این اجلاس تمامی سران سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند. جدای از آن، ایران، بلاروس و مغولستان نیز به عنوان عضو  ناظر دعوت شده و ترکمنستان هم به عنوان مهمان شرکت کرد. در این اجلاس سران دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای و ساختار منطقه ای ضد تروریستی آن حضور داشتند. رؤسای شش سازمان بین المللی و منطقه ای، یعنی سازمان ملل متحد، آسه آن، کشورهای مشترک المنافع ، سازمان پیمان امنیت جمعی ، اتحادیه اقتصادی اوراسیا  و کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا نیز به این نشست دعوت شده بودند.

مترجم: فرگل غفاری

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا