ارایه آخرین دستاوردهای مهندسی زیست دنیا توسط پروفسور خادم حسینی

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ترویج علم سلول های بنیادی در کشور از حدود 16 ماه پیش که دور جدید فعالیت ستاد شروع شد، از اولویت های فعالیت های ستاد است .
امیرعلی حمیدیه بیان کرد: به همین منظور تا کنون سمپوزیوم های متعددی در خصوص سلول های بنیادی در کشور برگزار شده و این سمپوزیوم ها موجب شده است که اساتید بیشتری جذب رشته سلول های بنیادی شوند، یکی از این ها استفاده از نانو فناوری بازساختی و علم سلول های بنیادی است .
وی افزود: سال گذشته یک سمپوزیوم در این زمینه در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و امسال نیز سمینار یک روزه با حضور متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور و به ویژه با حضور پرفسور علی خادم حسینی در بیمارستان امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
حمیدیه بیان کرد: پرفسور خادم حسینی در این حوزه زبانزد عام و خاص در دنیا است و جوایز بین المللی متعددی تاکنون کسب کرده است.
وی گفت: مهندسی زیست یک علم بین رشته است که در سطح بین الملل از آن استفاده می شود تا در استفاده از سلول های بنیادی به حداکثر نتایج برسد، در حال حاضر محققان ما نیز از این علم استفاده می کنند اما در سطح گسترده نیست و امیدواریم با برگزاری این سمینارها و با حضور همکاران ایرانی خارج از کشور این علم را بیش از پیش توسعه دهیم.
حمیدیه ادامه داد: برای این که از سلول های بنیادی بتوانیم استفاده کنیم، تزریق صرف یک سلول تنها کافی نیست چراکه در فرآیند این تزریق امکان این که سلول بنیادی بر سر جای خود ننشیند، سلول اصلا به بافت نرسد و یا این که سلول خراب شود، وجود دارد؛ بنابراین نیاز است که با یک داربست و یک مهندسی خاص از سلول ها در مکان ها و بافت های مختلف استفاده شود، این امر نیاز به تلفیق علوم پزشکی و علوم فنی دارد.
وی با اشاره به استقبال بیشمار اندیشمندان ایرانی برای استفاده از دستاوردهای علمی پرفسور خادم حسینی و افراد شناخته شده از دانشگاه هاروارد و ناتینگهام و نورث وسترن در این سمینار اظهارکرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمام سعی خود را خواهد کرد که از حضور اندیشمندان ایرانی خارج از کشور به نحوی در داخل کشور استفاده کند. 
وی با اشاره به این که سمینار یک روزه برگزار می شود، افزود: در حاشیه این سمینار یک کارگاه یک روزه در زمینه ژن درمانی بازساختی با استفاده از سیستم جدید CRISPR در بیمارستان فارابی برگزار خواهد شد.
سمینار 'سلول های بنیادی و نانوفناوری بازساختی' توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن نانوفناوری پزشکی ایران امروز 14 شهریور ماه برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا