سطح زیرکشت طلای سرخ به 96 هزارهکتار رسید

دکتر محمد حسن عصاره امروز یکشنبه در نشست خبری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی افزود:زعفران سلطان گیاهان دارویی درکشوراست و کشت آن در سال های اخیر توسعه خوبی داشته و این روند با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، اظهار کرد: این گیاه دارای ارزش افزوده فوق العاده ای است که ما استفاده کمی از آن می بریم.
وی صادرات سالانه زعفران را حدود 450 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف آب بسیار کم، درآمد بالا و سازگاری خوبی با محیط باید توسعه کمی و کیفی آن را در دستور کار قرار دهیم.هرچه قدر دانش ما در این زمینه ارتقا و از فناوری پیشرفته برخوردار شویم ،کمتر ماده خام صادر می شود. 
دبیرستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به اینکه برای اولین بار برخی از فرآورده های زعفران را صادر کرده ایم، ادامه داد:در 2 سال گذشته این محصولات به صورت قرص، افشره و رنگ و طعم استخراج شده از زعفران صادر وحدود 8 میلیون دلارارز عایدی کشور شده است. 

** افزایش صادرات محصولات فناورانه گیاهان دارویی 
عصاره به تغییر رویکر صادرات از خام فروشی به محصولات فناورانه اشاره کرد و گفت: با تلاش های انجام گرفته شاهد افزایش صادرات محصولات فناورانه گیاهان دارویی در کشور هستیم.
وی گفت: شرکتهای دانش بنیان حدود 35 تا 40 میلیون دلار در سال 94 و ابتدای سال جاری محصولات فناورانه خود را در این زمینه صادر کرده اند.
عصاره با اشاره به اینکه صادرات ریشه گیاه دارویی شیرین بیان به صورت خام ممنوع شده است، اظهار کرد: شرکت های خوبی بین 35 تا 40 میلیون دلار فراورده های شیرین بیان را صادر کرده اند که حرکت رو به رشدی در این زمینه است.
وی تاکید کرد که سیاست ما محدود کردن صادرات مواد خام و فله ای در این حوزه است و به این دلیل صادرات این مواد کاهش یافته است اما محصولات فناورانه که دارای ارزش افزوده بالا و در توسعه اشتغال و گردش مالی در کشور مفید است باید رشد خوبی داشته باشیم.
عصاره ادامه داد: براساس آمارها (از قبل از انقلاب)، صادرات در سال های مختلف براساس شرایط آب و هوا متفاوت بوده و در شرایط خشکسالی حدود 80 میلیون دلار صادرات مواد خام گیاهان دارویی داشتم و در سالی هم صادرات تا 180 میلیون دلار رسیده است.
دبیرستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: در حال حاضر این عدد به طور میانگین کمتر از 80 میلیون دلار رسیده که نشان دهنده مقداری کاهش در این زمینه است.
وی با اشاره به اینکه رتبه پنجم صادرات این محصولات را در منطقه داریم گفت: در منطقه بعد از چین، پاکستان، هندوستان، کره و ترکیه، قرار داریم.
عصاره گفت: عمده صادرات محصولات فناورانه در این زمینه به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، سویس و فرانسه و همچنین چین است.

** سطح زیر کشت گل محمدی به 20 هزار هکتار رسیده است
وی اظهار کرد که در کشت گل محمدی رتبه اول دنبا را داریم .ایران با نزدیک به 20 هزار هکتار از گل محمدی رتبه اول جهان در این زمینه را دارد .
عصاره گفت: رتبه دوم این محصول متعلق به بلغارستان است. این کشور 2 هزار هکتار سطح زیر کشت دارد اما به جای فرآوری سنتی برروی اسانس سرمایه گذاری کرده که ارزش افزوده آن خیلی بالاست، اما ما بیشتر به صورت سنتی از این گیاه، گلاب تولید می کنیم.
دبیرستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی وطب سنتی گفت: برای تغییر رویه چند کارخانه اسانس در کشور در این زمینه راه اندازی شده که این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.
وی ادامه اداد: رتبه اول تولید انار دنیا را داریم اما در آینده پوست انار از خود ارزش انار با ارزش تر خواهد بود و باید برروی آن سرمایه گذاری بیشتری کنیم. 
عصاره با اشاره به اینکه بزرگ ترین دیم زار انجیر دنیا در استهبان فارس وجود دارد گفت: اینها ویژگی ها و قابلیت های ما هستند که باید با فناوری های پیشرفته مورد بهره برداری قرار گیرند تا علاوه بر اشتغال زمینه صادرات این گیاهان را افزایش دهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا