رونمایی ازدستگاه پلاسمای اتمسفری و خلاء در نمایشگاه ایران تکس 2016

بیست ودومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی ( ایران تکس 2016) از 13 تا 16 شهریور ماه سال جاری با حضور 140 شرکت داخلی و 200 شرکت خارجی از 15 کشور درمحل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.
امروز دردومین روز از برپایی این نمایشگاه دستگاه صنعتی پلاسمای 'سرد اتمسفری' از شرکت دانش بنیان 'آدیکو' با نام تجاری ' PlasmaTex' برای اولین بار توسط محققان این شرکت و همزمان با حضور شرکت‌های برتر حوزه نساجی در جهان ساخته و رونمایی شد.
دستگاه PlasmaTex یک دستگاه پیشرفته جهت آبدوستی انواع پارچه ها برای افزایش بهره وری خطوط تولید شرکت های تولیدی حوزه نساجی است، این دستگاه می تواند در افزایش انرژی سطحی انواع منسوجات جهت کاهش مصرف آب و رنگ و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.
حذف پرزهای سطحی نخ‌ها، تسهیل در فرایند آهارزدایی، بهبود خاصیت ضد آب و ضد روغن شدن منسوجات، افزایش خواص آبدوستی به منظور بهبود رطوبت‌پذیری و رنگ‌پذیری و ایجاد پیوندهای اتصال‌دهنده، تمیزکردن سطح، زدودن ترکیبات آلی با کند وپاش پلاسمای، فعال کردن سطح؛ ایجاد رادیکال های آزاد یا افزودن عاملیت شیمیایی فعال بر روی سطح و اصلاح زبری سطح از جمله کاربردهای این دستگاه است.
همچنین درکنار این دستگاه، دستگاه پلاسمای سرد خلاء نیز از شرکت دانش بنیان 'بسا فن' برای توسعه کاربردهای منسوجات دافع آب در مقیاس آزمایشگاهی رونمایی شد.
رضا اسدی فرد معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو در گفت و گو با ایرنا افزود: فناوری پلاسما در راستای بهبود کیفیت رنگ‌پذیری منسوجات و کاهش منابع انرژی و مواد شیمیایی، به عنوان فناوری دوستدار محیط زیست در جهان شناخته شده و گام موثری در افزایش بهره‌وری ماشین‌آلات و تولید در صنایع تکمیلی نساجی است.
وی بیان کرد: در چند سال اخیر از تکنولوژی پلاسما درحوزه نساجی کاربردهای جدیدی در دنیا ظهورکرده است واز آن به عنوان یک تکنولوژی بسیار مهم برای تکمیل نساجی استفاده می شود و کاربردهای متنوعی دارد.
وی بیان کرد: پلاسما دو تکنولوژی اصلی که یکی خلاء و دیگری اتمسفری است و هر دوی آن ها در نساجی کاربرد دارد تشکیل شده است.
اسدی فر ادامه داد:از جنبه نانو اگر به آن نگاه کنیم یک عملیات تاثیر بر روی پارچه و یا الیاف پارچه قبل از بافت انجام می دهد که این عمل خواص مختلفی را ایجاد می کند، مثلا قبل از رنگرزی موجب افزایش 40درصدی تثبیت و بهتر رنگ پذیری بافت و در سطح پارچه می شود، همچنین عمل آب گریزی و آبدوستی پارچه با انجام این عمل انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه پلاسما، تکنولوژی بسیار مهم در صنعت نساجی است، گفت:دستگاه پلاسمای سرد اتمسفری امروز در سایز صنعتی رونمایی شد که این دستگاه یک رول با عرض مفید 2 متر و 20 سانت و به صورت رول تو رول است. همچنین دستگاه پلاسمای خلاء به صورت نیمه صنعتی با عرض 30 سانت به صورت رول تو رول رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، اسدی فرد یادآورشد: فناوری دو دستگاه فوق کاملابومی بوده و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو طراحی و ساخته شده است و توانسته اند تاییدیه تست های نانویی ، کیفیت اعمال مواد و رنگ بر روی پارچه و افزایش خواص را دریافت کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا