نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استرالیا قارچ جادویی را برای درمان پزشکی مجاز می کند

استرالیا به یکی از اولین کشورهای جهان تبدیل شد که استفاده از MDMA و قارچ جادویی را برای درمان پزشکی، در تلاشی برای مقابله با برخی از شرایط سلامت روان مجاز کرد.

به گزارش سیناپرس همدان، از اول ژوئیه روانپزشکان مجاز می توانند داروهایی را که با نام های اکستازی و سیلوسایبین نیز شناخته می شوند، برای درمان اختلال استرس پس از سانحه و برخی از انواع افسردگی تجویز کنند.

مقامات در کانادا و ایالات متحده اجازه استفاده پزشکی از یک یا هر دو دارو را می دهند، اما فقط در آزمایشات بالینی یا با مجوزهای خاص.

در ماه فوریه، پس از اینکه اداره کالاهای درمانی این کشور گفت که آزمایش‌ها نشان داده است که این مواد هنگام استفاده در یک «محیط تحت کنترل پزشکی» «نسبتاً ایمن» هستند، استرالیا این دارو را به طور کامل طبقه‌بندی کرد.

حامیان این حرکت امیدوارند که این داروها بتوانند پیشرفت هایی را برای بیماران سلامت روان فراهم کنند، در حالی که سایر درمان ها شکست خورده اند.

مایک ماسکر، محقق سلامت روان و پیشگیری از خودکشی در دانشگاه استرالیای جنوبی، گفت که MDMA برای درمان استرس پس از سانحه مفید است، در حالی که سیلوسایبین می تواند به افسردگی کمک کند.

او توضیح داد که MDMA احساس ارتباط را به افراد می دهد و ارتباط افراد با یک درمانگر و همچنین صحبت در مورد برخی از تجربیات بد شخصی را آسان تر می کند.

او گفت: سیلوسایبین به بیماران اثر روحی-روانی خاصی می دهد، و افزود که این ممکن است شما را نسبت به خود و زندگی تان با احساس متفاوتی روبه رو کند و امیدوارم که شما را به زندگی راغب کند.

ماسکر تردید دارد که این داروها تا سال 2024 در بین بیماران مورد استفاده گسترده قرار گیرد و گفت که این روند به صورت “مصرف یک قرص و پایان دردها” نخواهد بود.

به عنوان مثال، MDMA احتمالاً شامل سه درمان در طول پنج تا هشت هفته است که هر جلسه حدود هشت ساعت طول می کشد. او گفت که درمانگران در طول جلساتی که ممکن است هزینه هر یک از آنها 1000 دلار استرالیا (660 دلار آمریکا) باشد، در کنار بیماران خواهند ماند.

دکتر دیوید کالدیکات، مشاور پزشکی اورژانس و محقق داروی بالینی در دانشگاه ملی استرالیا، گفت که این تغییرات استرالیا را در بررسی فواید دارویی این داروها بسیار جلوتر قرار می دهد.

اما سوزان راسل، عصب‌روان‌شناس شناختی در دانشگاه سوینبرن، گفت که اگرچه این درمان‌ها پتانسیل بالایی دارند، استرالیا پنج سال زودتر از زمان تخمین زده شده آن را پیش برد.

او گفت: وقتی به مداخلات، برای هر نوع بیماری دیگری، چه بیماری قلبی عروقی یا سرطان، نگاه می‌کنید، نمی‌توانید به همان سرعتی که این کار انجام شده است، دارو را وارد بازار کنید. هیچ دارویی در بازار وجود ندارد که فاز سه و فاز چهار کارآزمایی بالینی نداشته باشد، و این همان کاری است که ما در اینجا انجام می دهیم.

یکی از سخنگویان وزارت بهداشت استرالیا گفت که تصمیم برای تغییر قوانین تأیید می کند که شواهدی مبنی بر استفاده از این مواد در درمان بیماری های روانی هنوز به خوبی ثابت نشده است.

با این حال، فواید برای برخی از بیماران، از خطرات آن بیشتر خواهد بود و در حال حاضر برای بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی مقاوم به درمان خاص، گزینه‌ای وجود ندارد. اما به بیماران هشدار داده می شود که انتظار درمان معجزه آسا را نداشته باشند.

ماسکر می‌گوید: من در این مورد خاص، رخدادهایی که در آن مردم تجربه های بدی داشته‌اند یا در واقع آسیب‌های روحی خود را دوباره تجربه کرده‌اند را دیده ام، بنابراین ما باید بسیار مراقب باشیم. من فکر می کنم قبل از اینکه مصرف کننده دارو را مصرف کند، باید به او هشدار داده شود که این یک عارضه جانبی بالقوه نیز به همراه خواهد داشت.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل