نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احتمال انتقال ویروس مرگبار از کنه به انسان

بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان اسپانیا؛ بیش از 200 نفر از مردم این کشور پس از ثبت و شناسائی دو مورد مرگ ناشی از ویروس مرگبار موجود در کنه ها که می تواند موجب خونریزی شدید شود، تحت نظارت درمانی خاص قرار گرفتند.

این ویروس ناشناخته احتمالا از طریق گزش کنه ها وارد خون فرد بیمار شده و به پرستار وی منتقل شده است. در همین رابطه تیمی از پژوهشگران و پزشکان موسسه ملی سلامت عمومی در هلند در حال بررسی ویروس های موجود در کنه هستند.  

بر اساس این گزارش، یک مرد شصت و دو ساله در یکی از بیمارستان های شهر مادرید بر اثر تب کریمه کنگو و خونریزی Crimean-Congo hemorrhagic fever در گذشت و پس از آن پرستاری که در امر درمان این بیمار دخالت داشت نیز به بیماری مشابه مبتلا شده و درگذشت. پژوهشگران در مطالعات اولیه خود دریافتند که این ویروس ناشناخته احتمالا از طریق گزش کنه ها وارد خون فرد بیمار شده و به پرستار وی منتقل شده است. در همین رابطه تیمی از پژوهشگران و پزشکان موسسه ملی سلامت عمومی در هلند در حال بررسی ویروس های موجود در کنه هستند.  

کنه ها از جمله حشرات گروه بندپایان محسوب می شوند که از خون سایر جانداران تغذیه می کنند. این حشرات دارای انواع مختلفی هستند که در گروه انگل  های یک میزبانه ، دو میزبانه و سه میزبانه تقسیم بندی می شوند. کنه ها می توانند عامل ایجاد بیماری یا انتقال انواع بیماری ها در بین سایر موجودات شوند.

این حشرات انگلی از طریق تخمگذاری تولید مثل کرده و پس از خروج از تخم در گیاهان و علف کمین کرده و منتظر میزبان باقی می مانند. پس از یافتن جانور میزبان، به پوست وی نفوذ کرده و از خون وی می مکند. این مصرف خون تا زمانی ادامه پیدا می کند که ابعاد بدن آن ها به ده برابر حد عادی رسیده و در این مرحله از بدن میزبان جدا می شوند. کنه ها به مدت چند ماه در این حالت باقی مانده و برای رسیدن به دوران بلوغ؛ این روند را دوباره تکرار می کنند.  این فرایند می تواند منجر به انتقال بیماری ها و عوامل ایجاد کننده بیماری بین موجودات شود.

منبع: efe

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل