نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جلوگیری از قاچاق کالا برای حمایت از اقتصاد مقاومتی

لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات داخلی در همه عرصه ها و جلوگیری از ورود بی رویه کالاهای خارجی چه به صورت رسمی و چه به صورت قاچاق است. بی تردید یکی از این عرصه ها، بخش کشاورزی است که در سال های اخیر بیشترین رشد را داشته و این مهم با حمایت مراکز گسترده تحقیقاتی، بهره گیری از دانش های نوین و تلاش برای توسعه مکانیزاسیون در این بخش حاصل شده است.

با این وجود، ورود محصولات کشاورزی خارجی به ویژه از طریق قاچاق، هم خسارات هنگفتی به معیشت کشاورزان وارد ساخته و هم موجب انتقال برخی از آفات و بیماری ها به مزارع و باغات کشور شده است.

عباس پاپی زاده؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در همین ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: متاسفانه تناقض گویی در مورد قاچاق محصولات کشاورزی در بین مسوولان خیلی زیاد است. حتی خیلی از مسوولان ادعا می کنند که قاچاقی وجود ندارد. اما آنچه که ما در بازار مصرف می بینیم، قاچاق واقعا بیداد می کند.

وی افزود: در حال حاضر یکی از چالش های بزرگ اقتصاد ما، وجود قاچاق در همه حوزه هاست. شاید یکی از دو دلیل اصلی ورشکستگی تولیدکنندگان ما، قاچاق بی رویه ای است که اتفاق می افتد و قسمت عمده ای از آن، از مبادی رسمی انجام می شود.

پاپی زاده تصریح کرد: اگر فرض کنیم یک قطعه فلزی کوچک قابل پنهان کردن باشد، انواع میوه های فراوان خارجی موجود در همین شهر تهران از چه طریق وارد شده است؟ بالاخره اینها نیازمند یک شرایط خاص نگهداری و حمل و نقل هستند. این شرایط به فرض توسط کانتینر یخچال دار فراهم می شود. بنابراین قاچاق میوه از مبادی غیررسمی نه مقرون به صرفه  است و نه امکانپذیر چون مقدار بسیار زیادی از آن از بین می رود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: یکی از اولویت های مجلس دهم، کاهش قاچاق کالا به داخل کشور است و هم در حوزه تقنینی و هم حوزه نظارتی، بحث هایی را با همکاران پیش می بریم. حتی احتمال وجود تحقیق و تفحص از این حوزه در صورت لزوم وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را در مبارزه با قاچاق محصولات کشاورزی چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: در سال های گذشته در بحث واردات، یک نابسامانی را شاهد بودیم و بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی تجارت است، اختلاف نظر وجود داشت. تا جایی که وقتی ما گزارش می خواستیم، گهگاه گزارشات ضد و نقیض بود. در سال 91 قانونی تحت عنوان قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی به تصویب رساندیم که اختیار واردات کل محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می کرد. الان از نظر ما وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی این واردات باشد.

پاپی زاده خاطرنشان کرد: این وزارتخانه اعلام کند که اگر مجوزی برای محصولات وارداتی که در داخل هم تولید می شود و نیاز به واردات آنها نیست، صادر نکرده، در گام بعدی با گمرک و باقی مراجع و دستگاه های ذیربط برخورد کنیم.

یکی از اولویت های مجلس دهم، کاهش قاچاق کالا به داخل کشور است و هم در حوزه تقنینی و هم حوزه نظارتی، بحث هایی را با همکاران پیش می بریم. حتی احتمال وجود تحقیق و تفحص از این حوزه در صورت لزوم وجود دارد

این نماینده مجلس در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه قیمت تمام شده بالای محصولات در کشور، قاچاق کالا را اقتصادی می کند، اظهار کرد: وقتی شما در کشور، کالا را با هزینه بیشتر تولید می کنید، قاچاق کالا برای قاچاقچیان صرف می کند اما مگر کشور ما یک کشور دچار هرج و مرج و بی نظمی است؟ مگر نه اینکه دستگاه هایی را برای پایش مبادی ورودی کشور تعیین کرده اند؟ مگر کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا یا کشورهای اتحادیه اروپا، تمام مایحتاج خود را زیر قیمت جهانی تولید می کنند؟ اصلا اینطور نیست. مثلا در ژاپن، قیمت برنج تولیدی چند برابر هزینه تولید جهانی است. اما آیا واردات برنج به ژاپن آزاد است؟ مبادی ورودی را کاملا بسته اند و کاملا مدیریت می کنند و تنها به میزان مورد نیاز، از مبادی رسمی کشور طبق حساب و کتاب وارد می کنند. وقتی هم به نقطه سر به سر برسد، جلوی آن را می گیرند.

وی افزود: به نظر می رسد این استدلال ها بیشتر به بهانه شباهت دارد. مثلا اگر هزینه تولید ذرت در کشور ما به نسبت قیمت جهانی گرانتر است، پس ذرت می تواند قاچاق بشود؟

پاپی زاده با اشاره به رشد مثبت بخش کشاورزی در سال های اخیر، تصریح کرد: در چند سال گذشته، رشد بخش های مختلف اقتصادی ما صفر یا حتی منفی شد. تنها بخشی که رشدش منفی نشد، بخش کشاورزی بود. پس این نشان می دهد که در شرایط بحرانی، اقتصاد ما می تواند به کشاورزی تکیه کند؛ هم از نظر تامین مواد اولیه صنایع دیگر و هم تامین امنیت غذایی کشور. اما با این وجود، کشاورزی ما یک کشاورزی تقریبا سنتی و بازدهی در این بخش به شدت پایین است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، دانش بنیان شدن را راهکار تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن دانست و گفت: ما حداقل 30 درصد تلفات محصول از مرحله برداشت تا مصرف داریم. این تلفات 30 درصدی به دلیل فرسوده بودن ماشین آلات کشاورزی و مشکلاتی که در زمینه انتقال و انبارداری و صنایع تبدیلی وجود دارد، رخ می دهد. بنابراین ضرورت استفاده از تکنولوژی روز در این بخش به خوبی احساس می شود و برای اینکه این اتفاق بیفتد می بایست به سمت اقتصاد دانش بنیان گام برداریم. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل