محققان گیرنده سلولی منحصر به فردی را برای درمان های جدید شناسایی کردند

به گزارش سیناپرس همدان، محققان پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز یک گیرنده بالقوه جدید و ایمن را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به درمان بیماری‌هایی مانند سرطان ریه و روده و شرایط خودایمنی از جمله IBD منجر شود.

این مطالعه که در Science Immunology منتشر شد، خانواده‌ای متشکل از 13 گیرنده یا پروتئین‌هایی را بررسی می‌کند که سیگنال‌هایی را به سلول‌ها منتقل می‌کنند که گیرنده‌های شبه ایمونوگلوبولین سلول کشنده (KIR) نامیده می‌شوند. از 13 گیرنده، یکی از آنها منحصر به فرد است که به آسانی روی سلول های ایمنی خون محیطی تا به حال مشاهده نشده است. محققان دریافتند که این گیرنده مرموز به نام KIR3DL3 در روده و ریه‌ها یافت می‌شود و نشان می‌دهد که می‌تواند سیگنال‌هایی را به طور خاص برای سلول‌های ایمنی که در بافت‌های مخاطی ساکن هستند، ارائه دهد.

بیلی پالمر، محقق و نویسنده ارشد دانشگاه کلرادو پردیس پزشکی آنشوتز، می‌گوید: ما همیشه به دنبال این گیرنده‌های سطح سلولی هستیم که می‌توانند اهداف مهمی برای ایمنی‌درمانی باشند. این یکی از سلول‌های T در بافت‌های خاص است. این چیزی است که می‌تواند از نظر دارویی استفاده شود و راه را برای درمان‌های جدید بالقوه باز کند.

محققان توانستند توزیع بافتی گیرنده کمیاب KIR3DL3 را با جستجوی دنباله ای از نوکلئوتیدهای خاص KIR3DL3 در پایگاه های داده توالی یابی RNA عمومی تعیین کنند. پس از تهیه فهرست کوتاهی از بافت‌های احتمالی که در آن KIR3DL3 می‌توان بیان شود، آنها با گروه‌های آزمایشگاهی در بریتانیا که یک آنتی‌بادی اختصاصی KIR3DL3 ایجاد کردند و همکارانی از دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو که بافت‌ها را تهیه کردند، همکاری کردند. با استفاده از این آنتی بادی، محققان تایید کردند که بیان پروتئین KIR3DL3 در خون محیطی نادر و در روده شایع است.

برای ارزیابی ویژگی های عملکردی سلول های بیان کننده KIR3DL3، محققان از فلوسایتومتری و توالی یابی RNA تک سلولی استفاده کردند. این رویکردها بیان KIR3DL3 را در یک جمعیت منحصربه‌فرد از سلول‌های T با علائم بارز فعال‌سازی اخیر شناسایی کردند. در یک سری آزمایشات عملکردی، آنها دریافتند که وقتی KIR3DL3 توسط شریک اتصالی خود، HHLA2 فعال می شود، سیگنالی را منتقل می کند که می تواند پاسخ های ایمنی را مهار کند.

پل نورمن، دکترای تخصصی، استاد بخش انفورماتیک بیومدیکال CU Anschutz و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: KIR3DL3 یک جمعیت سلولی منحصر به فرد را نشان می دهد، و ارزیابی نقش آن یک کشف بسیار هیجان انگیز است، ما اکنون ابزار جدیدی در اختیار داریم. هر زمان که یک جمعیت سلولی منحصربه‌فرد کشف شد، ما می‌خواهیم بدانیم این سلول‌ها چگونه بر بیماری تأثیر می‌گذارند. آیا می‌توانیم درک خود را بیشتر کنیم و با این دانش درمان‌ یا درمان‌های جدیدی طراحی کنیم؟ یافته‌های ما این فرصت را فراهم می‌کند تا ببینیم چگونه می‌توانیم از این گیرنده به بهترین شکل استفاده کنیم. کاری که در آزمایشگاه در حال انجام است.

منبع: Science Immunology