نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلودگی ها و پارامترهای اکولوژیک و بیولوژیکی سواحل و دریاها پایش می شود

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از راه اندازی سامانه یکپارچه، مستمر و منظم آلودگی ها و پارامترهای اکولوژیک و بیولوژیک سواحل و دریاهای شمال و جنوب خبر داد و گفت: تمامی آلودگی های نفتی، فلزات سنگین و سموم و دیگر آلودگی های دریای خزر از پاییز امسال در 60 ایستگاه پایش و رصد می شوند.

دکتر امید صدیقی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: راه اندازی سامانه پایش یکپارچه، مستمر و منظم آلودگی ها و پارامترهای اکولوژیک و بیولوژیک سواحل و دریاهای شمال و جنوب یکی از مهمترین مباحثی است که ما در دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست آن را پیگیری می کنیم. این مساله طی سال های گذشته به طور کامل اجرا نمی شد اما اکنون پایش جامع آلودگی های دریای خزر نهایی شده است.

وی افزود: در بحث پایش آب های دور، عمیق و فراساحلی دریای خزر نیاز به شناور و کشتی بزرگ اقیانوس پیما داریم از اینرو با عقد قراردادی با موسسه تحقیقات شیلات از پاییز امسال در 60 ایستگاه، پایش تمام پارامترهای آلاینده دریای خزر اعم از آلودگی های نفتی، فلزات سنگین، سموم و انواع و اقسام آلودگی ها آغاز خواهد شد. همچنین در رسوب، آب و آبزیان نیز بنا داریم این برنامه را حداقل به طور سالانه یک بار انجام دهیم.

صدیقی اظهارداشت: در سواحل جنوبی نیز قصد داریم با همکاری پژوهشگاه اقیانوس شناسی و با استفاده از کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس در 70 ایستگاه، پایش آلایندگی ها و پارامترهای زیستی و اکولوژیک دریای خلیج فارس و عمان را نیز آغاز کنیم؛ عملیات پایش این دریاها طی یک الی دو ماه آینده شروع می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در نظر داریم پایش آب های سواحل به ویژه سواحل خزر را نیز آغاز کنیم. سالانه چند میلیون هم وطن برای تفریح و شنا به سواحل دریای خزر می روند. میزان و حجم سفرها به سواحل دریای خزر به ویژه در فصل تابستان بیشتر از سایر فصول است از اینرو پایش آلودگی های میکروبی و مدیریت سلامت سواحل دریای خزر به ویژه شناگاه های سواحل دریای خزر نیز از این ماه آغاز به کار می کند.

صدیقی به سیناپرس گفت: در این طرح تمام پارامترهای آلودگی های میکروبی 10 ایستگاه و شناگاه پایش می شود. اگر چنانچه آلوگی یک شناگاه یا منطقه ای بیش از حد باشد، آن ناحیه را پرچم گذاری و علامت گذاری می کنیم تا مورد استفاده قرار نگیرد. در مقابل شناگاه های سالم و قابل استفاده معرفی و علامت گذاری و پرچم گذاری می شوند.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این طرح باید با همکاری وزارت کشور و وزارت بهداشت انجام شود. برای تحقق این مهم پیش از این تفاهم نامه ای با این دو وزارتخانه داشتیم که اکنون مراحل نهایی‌اش را سپری می کند. در سواحل دریای خلیج فارس و دریای عمان نیز این برنامه را اجرا خواهیم کرد اما اولویت اصلی ما بیشتر دریای خزر است.

وی یادآورشد: در این طرح مناطقی از دریای خزر که آلودگی زیادی دارند، مدیریت می شوند. شناگاه ها نیز برای اصلاح و بهبود وضعیت و کاهش آلودگی ها جا به جا خواهند شد.

وی افزود: فاضلاب های بهداشتی و شهری یکی از عوامل اصلی آلودگی های دریای خزر محسوب می شوند. در حال حاضر برای رفع آلودگی شهرهای ساحلی و مناطق بالادست دریای خزر نیز برنامه های زیادی در دست اقدام داریم که مسوولیت آن برعهده وزارت نیرو است. در برخی از مناطق اقدامات ضروری پیش بینی کرده ایم که باید تامین اعتبار اضطراری شوند تا مشکلات زیست محیطی این نواحی با حمایت دولت و وزارت نیرو مشکلات زیست محیطی از بین برود.

وی تاکید کرد: ساخت و راه اندازی تصفیه خانه های شهرهای ساحلی مانند انزلی، رشت و سایر شهرهای حوزه آبریز باید به سرعت تکمیل شوند. تحقق این طرح نیاز به اعتبار دارد. اگر این اتفاق رخ دهد و فاضلاب های این نواحی تصفیه شوند، بخش زیادی از مشکلات آلودگی آب های ساحلی و تالاب ها برطرف خواهد شد.

گفتگو: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل