نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آگاهی فرزندان؛ پیش نیاز ازدواج دوم در سنین بالا

دکتر فرنگیس کاظمی در گفت و گو با سیناپرس افزود: اگر هر دو طرف در هنگام وقوع ازدواج دوم، خانواده و فرزندان خود را در جریان بگذارند و از همکاری آنها برای انجام این ازدواج استفاده کنند، آنگاه در صورت بروز اختلاف در آینده، می توانند از کمک فرزندان خود نیز بهره ببرند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: افراد باید به اختلاف سنی خود با طرف مقابل بسیار توجه کنند، به این دلیل که ازدواج بین افرادی که تفاوت سنی بالایی دارند بسیار مشکل آفرین خواهد بود. ازدواج، انتخاب همسفر است و هر کسی در این سفر به یک همفکر و همراه نیاز دارد.

کاظمی یادآور شد: گاهی پیش می آید که خانم جوانی با مرد مسنی صرفا به خاطر نفع مالی ازدواج می کند. در این صورت ممکن است فرزندان شوهر در مقابل پذیرش همسر جدید پدر خود مقاومت نشان دهند، چرا که معتقدند این خانم برای تصاحب اموال پدرشان با او ازدواج کرده است. همین عدم پذیرش، خود مشکلات فراوانی را دامن خواهد زد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در ازدواج دوم به ویژه در سنین بالا که افراد از تنها بودن بسیار در عذاب هستند و نیاز ویژه ای به وجود همسر دارند، تصمیم گیری بسیار مهم است. به هنگام تصمیم گیری در این موقعیت، هم باید نیازها به خوبی سنجیده شوند و هم خانواده و فرزندان به طور کامل در جریان قرار گیرند.

این روانشناس با بیان اینکه ازدواج دوم فی نفسه برای سالمندان مجرد، فعل خوبی است ادامه داد: بسیار پیش می آید که افراد مسن، به ویژه خانم ها از ترس حرف هایی که ممکن است مردم پشت سر او بزنند اقدام به ازدواج می کنند که در این صورت همین ترس، به انتخابی نادرست و نسنجیده دامن خواهد زد.

وی تاکید کرد: افراد مسن و به خصوص خانم ها باید به خود اعتماد داشته باشند و بپذیرند که گاهی مردم و اطرافیان حرف هایی می زنند که درست نیست. متاسفانه این فرهنگ غلطی است که گاهی خانم هایی که همسر خود را به هر دلیلی از دست داده اند، برای فرار از حرف مردم، به هر ازدواجی تن می دهند و خود را به چالش بزرگ تری وارد می کنند.

کاظمی توصیه کرد: اگر خانم ها در این شرایط، به خود اعتماد کنند و در مقابل حرف های بیگانگان مقاومت کنند، می بینند که مردم خود به خود خسته می شوند. همانطور که شاهد هستیم که در طول تاریخ هر جا که مقاومت وجود داشته، پیروزی به دنبالش به دست آمده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: مراکز مشاوره باید برای ارائه مشاوره علمی به افراد مسن آمادگی داشته باشند و همچنین افراد مجرد برای ازدواج دوم در سنین بالا نیز بهتر است به این مراکز مراجعه کنند تا یاد بگیرند به جای بسوز و بساز در زندگی، بتوانند با درایت بیشتر و با استفاده از تجربه ای که پشت سر گذاشته اند، زندگی بهتری را برای خود رقم بزنند.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل