کارآزمایی بالینی درمان جدیدی را برای بیماری کبدی شناسایی کرد

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو مطالعه‌ای را برای بررسی یک گزینه درمانی جدید بالقوه برای بیماران مبتلا به فیبروز مرتبط با استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) انجام داده‌اند.

نتایج که در نسخه آنلاین مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد که دارویی که یک هورمون را در بدن تقلید می کند، هم فیبروز کبد یا زخم کبد و هم التهاب کبد را در بیماران مبتلا به NASH بهبود می بخشد.

روهیت لومبا، اولین نویسنده این مطالعه و رئیس بخش گوارش و کبد در دانشکده پزشکی UC San Diego گفت: شناسایی یک داروی موثر برای NASH برای بیماران بسیار امیدوار کننده است زیرا در حال حاضر هیچ درمان تایید شده توسط FDA برای این بیماری وجود ندارد. NASH می تواند بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر منفی بگذارد و به سیروز تبدیل شود. عوارض آن می تواند منجر به مرگ یا پیوند کبد شود. یافته‌های ما علم این بیماری را بیشتر می‌کند و یک گزینه درمانی جدید بالقوه برای افرادی که تحت تأثیر فیبروز مرتبط با NASH هستند، ارائه می‌کند.

محققان دریافتند که دارویی که پگوزافرمین نام دارد، فاکتور رشد فیبروبلاست 21 (FGF21) را تقلید می کند، یک هورمون پپتیدی ترشح شده از کبد که به طور طبیعی در بدن تولید می شود.

FGF21 مصرف انرژی در بدن و متابولیسم لیپیدها را در کبد کنترل می کند. همچنین در مطالعات قبلی نشان داده شده است که سطح گلوکز و انسولین خون را کاهش می دهد، وزن بدن و چربی کبد را کاهش می دهد.

لومبا، متخصص گوارش و کبد در UC San Diego Health گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که درمان بالقوه جدید نه تنها فیبروز را بهبود می بخشد، بلکه التهاب و آسیب کبدی را همراه با بهبود قابل توجهی در چندین نشانگر زیستی غیرتهاجمی فعالیت NASH و اسکار بهبود می بخشد.

این کارآزمایی بالینی تصادفی 24 هفته ای شامل 222 شرکت کننده با NASH بود که برای دریافت دارو یا دارونما تعیین شده بودند. از بین بیمارانی که دارو را با دوز بالاتر دریافت کردند، تقریباً 27٪ نسبت به 7٪ از بیمارانی که دارونما دریافت کردند، فیبروز کبدی بهبود یافتند. شایع ترین عارضه جانبی گزارش شده از دارو ماهیت گوارشی از جمله حالت تهوع بود.

در حال حاضر، هیچ دارویی برای درمان NASH، که نوعی بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) است، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید نشده است. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، تقریباً 24٪ از بزرگسالان ایالات متحده NAFLD و حدود 6٪ NASH دارند.

NAFLD و NASH به عنوان بیماری های خاموش با علائم کم یا بدون علامت در نظر گرفته می شوند. با این حال، افرادی که اضافه وزن دارند، دیابت نوع 2 دارند یا یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به NAFLD هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. NAFLD، که یک اصطلاح کلی برای طیف وسیعی از بیماری‌های کبدی است که بر افرادی که الکل کم یا بدون مصرف الکل به این بیماری مبتلا می شوند است، می‌تواند منجر به سیروز، سرطان کبد و نارسایی کبد شود.

لومبا اضافه می‌کند که گام‌های بعدی این تحقیق، یک کارآزمایی بین‌المللی بزرگ‌تر، چند مرکزی با جمعیت بیماران متنوع‌تر و دوره درمان طولانی‌تر برای ارزیابی بهتر ایمنی دارو است.

لومبا گفت: اگر با موفقیت نشان داده شود که هم بی‌خطر و هم مؤثر در یک آزمایش بزرگ‌تر فاز 3 است، این دارو می‌تواند برای درمان میلیون‌ها بیمار مبتلا به NASH، از جمله بیماران ما در UC San Diego Health استفاده شود.

منبع: New England Journal of Medicine

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا