رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر میخواهیم پاسخگوی مسایل جامعه باشیم، باید سبک و اسلوب جهاد علمی و مدیریت جهادی را انتخاب کنیم و لازم است بستر فعالیت دانشگاه را از حالت سنتی به کارآفرین تبدیل کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.
به گزارش سیناپرس به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در نشست اعضای هیأت علمی جوان دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در دفتر رئیس مجلس برگزار شد، این نشست را منحصر به فرد و نشاندهنده اهتمام ویژه رئیس مجلس نسبت به موضوع حکمرانی و همچنین نسبت به دانشگاه تهران دانست.
وی به حمایتهای رئیس مجلس شورای اسلامی در مراحل مختلف تأسیس و شکلگیری دانشکده حکمرانی اشاره کرد و اظهار داشت: مرور ادبیات سخنرانیهای رئیس مجلس نشان میدهد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مقوله حکمرانی و ابعاد و ضرورتهای آن برای کشور تاکید دارد و برخی مفاهیم مرتبط با حکمرانی، همانند «جهاد تصمیم» به عنوان راهکارهای برونرفت از مشکلات موجود توسط وی مطرح میشود که در کارکردهای دانشکده باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه تهران از اساتید دانشکده حکمرانی خواست که محتواهای دروس حکمرانی را از دل آموزههای دینی و بیانات و سیره بزرگان دین استخراج کنند و همچنین سرفصلها را بر اساس ویژگیهای بومی و با توجه به نیازها و چالشهای کشور تدوین کنند و به این ترتیب، علم بومی را معنا بخشند، البته در این میان باید دقت کنیم که از تجربه دنیا و نگاه جهانی هم غافل نشویم.
مقیمی اظهار داشت: یکی از اقدامات لازم در زمینه بومیسازی دانش حکمرانی که توسط دانشکده حکمرانی در دستور کار قرار دارد، بررسی و شناخت مولفهها و شاخصههای مورد مطالبه مقامات ارشد حاکمیت است که بایستی این دیدگاهها تحلیل محتوا گردد و در برنامههای آموزشی و پژوهشی و شیوه پرورش حکمرانان در دانشکده حکمرانی مورد توجه قرار گیرد.
وی به لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره و اظهارامیدواری کرد که با حمایت رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس، موضوع استقلال اداری و مالی دانشگاهها که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است را مورد عنایت قرار دهند.
رئیس دانشگاه تهران به کاستیهای موجود در اختیارات رؤسای دانشگاهها، پیشنهادهایی به منظور تقویت جایگاه هیأت امنای دانشگاهها ارائه کرد و اظهار داشت: ایجاد قیودی محدودکننده برای مصوبات هیأت امنا و مشروط کردن تصمیمات آن به موافقت نهادهای نظارتی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی، عملاً نه تنها مزیت هیأت امنا را برای دانشگاهها از بین میبرد، بلکه حتی هیأت امنا را تبدیل به موجودیتی میسازد که باعث افزایش بوروکراسی در نظام دانشگاهی میشود. بنابراین در قانون برنامه هفتم، هیأت امنای دانشگاهها باید به عنوان مرجع نهایی ایفای نقش کند و مصوبات آن بلافاصله اجرایی شود.
مقیمی همچنین گفت: یکی از موضوعاتی که در کشور گرفتار آن هستیم، بحث تصمیمگیریها و خطمشیگذاریهایی است که جوهره بحثهای حکمرانی نیز است.
وی افزود: برای پیشبرد مسیر دانشکده حکمرانی با اعضای شورای راهبردی این دانشکده باید روی مفاهیم و معیارهایی که دانشکده بر مدار آن حرکت می کند، اجماع حاصل شد. بر این اساس توافق کردیم که حتماً باید رویکرد آیندهپژوهی را در حکمرانی ببینیم و رویکرد میان رشتهای و چند رشتهای بودن را هم در جذب اعضای هیأت علمی، هم در پذیرش دانشجو و همچنین در طراحی دروس مورد ملاحظه قرار دهیم.
استاد دانشکدگان مدیریت و استاد وابسته دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران ادامه داد: توافق کردیم که فرآیندهای خطمشیگذاری و تمرکز بر فرآیندهای گردآوری داده و اخذ تصمیم را به تناسب موضوعات و مقولههایی که به عنوان ابرچالشهای کشورمان از جمله آب، انرژی، امنیت غذایی و مباحث اینچنینی مطرح است، در فرآیند آموزشی و پژوهشی دانشکده مورد توجه قرار دهیم.
مقیمی خاطرنشان کرد: همه ما روی این موضوع توافق داریم که رویکرد و بینشی که در طراحی دروس و اجرای دورههای حکمرانی حاکم باشد، باید رویکرد مبتنی بر حکمرانی علوی باشد که انقلاب اسلامی به عنوان مأموریت اصلی خود دنبال کرده و امامین انقلاب اسلامی هم بر روی آن تاکید دارند.
وی گفت: در این مسیر لازم است در کنار شناخت مفاهیم جدید علمی، راههای برونرفت از چالشهایی که امروز با آنها مواجه هستیم را با رویکرد مبتنی بر حکمرانی علوی انطباق دهیم تا بتوانیم ضمن بهرهگیری از مبانی علمی و نظری، در مسیر طراحی تئوریهای بومی برای پرورش حکمرانان کشورمان قدم برداریم.
رئیس دانشگاه تهران به مقوله «جهاد تصمیم» از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: تجربه ما در محیط دانشگاه نشان میدهد که یکی از علت های مشکلات و تأخیرات در انجام تصمیمات و اجرای فعالیتها، فقدان اراده برای تصمیمگیری قاطع، سریع، به موقع و دقیق است.
مقیمی یادآور شد: یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که درگیر آن هستیم، ناظر بر فقدان جهاد تصمیم است؛ به گونهای که بعضاً ردیابی ارجاعات یک نامه در فرآیند مکاتبات الکترونیکی نشان میدهد که روند تصمیمگیری برای یک درخواست، با چند ده ارجاع از سطح یک مدیر ارشد تا سطح کارشناس مواجه بوده، اما بیتصمیمی و ارجاعات مکرر باعث شده است که کار به نتیجه و اقدام نهایی نرسد.
وی با بیان اینکه معضل فقدان تصمیمگیری صریح و به موقع در کل نظام اداری کشور قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: به منظور جبران این نقیصه در دانشگاه تهران، در شنبه اول هر ماه یک جلسه چهره به چهره با حضور تمام اعضای هیأت رئیسه دانشگاه با مخاطبین و ذینفعانی که درخواست ملاقات برای طرح موضوعات و مشکلاتی که با وجود گردش فراوان، به صورت حلنشده باقی ماندهاند، برگزار میکنیم.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تشکیل تیمهای میانوظیفهای را یک سبک مفید و مکانیسم میانبر برای تعیین تکلیف مشکلات اینچنینی میدانیم؛ به این ترتیب که در همان نشست ملاقات عمومی، به فراخور مشکلی که در یک ماه گذشته به علت بیتصمیمی در فرآیند اداری بلاتکلیف مانده، توسط مراجعهکننده مطرح میشود و گروه موقتی از مسئولین و کارشناسان موضوع در همان محل با حضور ارباب رجوع تشکیل میشود و تکلیف موضوع روشن میگردد و تصمیم لازم اتخاذ میشود.
مقیمی، الگوی حل مساله در نشستهای ملاقات عمومی هیأت رئیسه دانشگاه با ذینفعان را یادآور عمل بر طبق مدیریت جهادی در نظام خطمشیگذاری و تصمیمگیریهای درون سازمانی دانست و اظهار داشت: شعار محوری که از آغاز دوره جاری مدیریتی دانشگاه انتخاب کردیم «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» است. یعنی اگر میخواهیم پاسخگوی مسائل جامعه باشیم، باید سبک و اسلوب جهاد علمی و مدیریت جهادی را انتخاب کنیم و لازم است بستر فعالیت دانشگاه را از حالت سنتی به کارآفرین تبدیل کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.
وی از تأسیس دانشکده حکمرانی به عنوان یکی از ایدههایی نام برد که خروجی شعار دانشگاه تهران است و گفت: در فرصت یک و نیم سال که از به جریان افتادن ایده شکلگیری دانشکده حکمرانی میگذرد، بلافاصله که مصوبات هیأت امنا برای تأسیس این دانشکده اخذ شد، به فاصله شش ماه موفق به جذب ۴۱ عضو هیأت علمی برای دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران شدیم.
رئیس دانشگاه تهران افزود: این جمع علمی و توانمند از میان ۵۰۰ متقاضی انتخاب شدهاند، ۵۰۰ متقاضی که شرایط اولیه را داشتهاند، در فراخوان جذب هیأت علمی وزارت علوم شرکت کرده و از فیلترهای مختلفی عبور کردهاند. شخصاً در کارگروههای علمی مربوط به جذب اعضای هیأت علمی دانشکده حکمرانی شرکت کردم، دو مرحله با متقاضیان جذب در این دانشکده مصاحبه کردیم و خروجی کار کسانی هستند که از توانمندی علمی ممتازی برخوردارند.
مقیمی ادامه داد: با توجه به رویکرد میانرشتهای دانشکده حکمرانی، در هنگام جذب اعضای هیأت علمی این دانشکده به تنوع رشتهای متقاضیان جذب نیز توجه کردیم. با حضور این اساتید علمی، توانمند و متعهد، به آینده دانشکده حکمرانی بسیار امیدوار هستم تا حکمرانانی را برای کشور تربیت کنیم که بتوانند آینده روشنی برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزنند.
رییس دانشگاه تهران گفت: درحال حاضر سرفصلهای دروس هشت رشته حکمرانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تصویب شده است که از مهر ماه ۱۴۰۲ نسبت به پذیرش دانشجو در آن رشته ها اقدام می شود.
مقیمی یادآور شد: با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه در حال بررسی است، دانشگاه تهران آمادگی دارد تا همه ظرفیتهای دانشگاه به ویژه دانشکده حکمرانی را به میدان بیاورد و به عنوان اولین همکاری دانشکده حکمرانی با مجلس شورای اسلامی، ترکیبی از کارشناسان دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس و متخصصان دانشگاهی شکل بگیرد و نقش مشورتی خود را در زمینه تصویب برنامه هفتم در اختیار کمیسیونهای تخصصی مجلس و نمایندگان قرار دهد.