مخترع باتری های لیتیومی درگذشت

روز گذشته جان بانیستر گودناف مخترع، پژوهشگر و برنده جایزه نوبل در ۱۰۰ سالگی درگذشت. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، گودیناف که به خاطر توسعه باتری لیتیوم یونی در سال ۱۹۸۰ میلاد شهرت داشت، دقیقا یک ماه قبل از تولد ۱۰۱ سالگی خود درگذشت. مرگ او به طور رسمی توسط دانشگاه تگزاس در آستین، تأیید شد.

به گزارش سیناپرس، گودناف (John Bannister Goodenough) از جمله دانشمندانی بود که با توسعه باتری های لیتیوم یونی، نقش مهمی در پیشبرد دانش الکترونیک و توسعه تجهیزات مدرنی داشت که امروزه مورد استفاده عموم مردم قرار دارد.

گودناف در ۲۵ ژوئیه ۱۹۲۲ در شهر ینا آلمان از پدر و مادری آمریکایی به دنیا آمد. او در دانشگاه ییل تحصیل کرده و برای مدت کوتاهی تصمیم داشت وکیل شود. وی در سال ۱۹۴۲ به عنوان هواشناس در ارتش ایالات متحده ثبت نام کرده و در فوریه ۱۹۴۳ در میانه جنگ جهانی دوم به خدمت فراخوانده شد. پس از جنگ، او در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه شیکاگو شده و در آنجا به تحصیل فیزیک پرداخت.

اگرچه وی در طول زندگی خود کشفیات، اختراعات و مطالعات زیادی انجام داد اما دستاوردی که او بیشتر به خاطر آن شناخته می شود، توسعه باتری لیتیوم یونی است که در سال ۱۹۸۰ به دست آمد.

البته نسل اول این باتری ها چهار سال قبل توسط دانشمندی به نام  M. Stanley Whittingham ساخته شده بود. گودناف توانست کارایی و عملکرد این باتری را فراتر برده و در نهایت نسخه جدیدی از باتری را ایجاد کرد که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار دارد.

فناوری باتری لیتیوم یون توسعه یافته توسط گودناف در دستگاه های الکترونیکی بی شماری از جمله تلفن همراه و حتی خودروهای الکتریکی استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، رام مانتیرام، دوست و همکار قدیمی گودناف، در بیانیه ای که پس از مرگ این دانشمند منتشر شد، گفت: هفت دهه فداکاری گودناف در دنیای علم و فناوری به طرز چشمگیری سبک زندگی ما را تغییر داد و این واقعاً برای من یک امتیاز بزرگ بود که سال ها با او کار کنم.

گفتنی است در سال ۲۰۱۹، گودناف به همراه دو دانشمند دیگر به نام های وایتینگهام  (Whittingham) و آکیرا یوشینو (Akira Yoshino) جایزه نوبل شیمی را دریافت کردند.

گودناف در بیوگرافی خود برای جایزه نوبل نوشت: من در مسیر زندگی خود سفری خارق ‌العاده داشته ‌ام، اما می‌خواهم از بسیاری از همکارانی که در این سال ‌ها با من کار کرده ‌اند، تشکر کنم که زندگی مرا خارق‌العاده کرده‌اند.

مترجم: ندااظهری

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا