نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ده درصد موارد فشار خون در برابر درمان مقاوم هستند

فشار خون یک عارضه شایع و در عین حال خطرناک است که می تواند زمینه ساز انواع بیماری های ثانویه و به ویژه مشکلات قلبی و عروقی شود. در این میان نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد؛ از هر ۱۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا، یک نفر از نوع مقاوم به درمان این بیماری رنج می برد، متاسفانه این بیماران در بسیاری از موارد داروی مناسب را دریافت نمی کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید یک تیم مطالعاتی نشان می دهد: ده درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا، از نوع مقاوم به درمان این بیماری رنج برده و علی رغم این وضعیت، داروها و روش درمانی مناسبی را مورد استفاده قرار نمی دهند.

دکتر جوزف ابینگر، محقق ارشد این تیم مطالعاتی و استادیار قلب و عروق در موسسه بیماری های قلبی اسمیت لس آنجلس، در این رابطه گفت: پدیده فشار خون مقاوم، شایع تر از آن چیزی است که بسیاری از متخصصین تصور می کنند. ما همچنین طی مطالعات خود متوجه شدیم که در این جمعیت پرخطر، تفاوت‌های زیادی در نحوه درمان فشار خون بالا وجود دارد. این شرایط نشان ‌دهنده نیاز به استاندارد سازی مراقبت‌ ها است.

در این مطالعه مشخص شد: بیماران مبتلا به فشار خون مقاوم در مقابل درمان، با کمک یک داروی رایج به نام آنتاگونیست گیرنده مینرالوکورتیکوئید (MRA)  شرایط بهتری داشتند. برای بررسی دقیق تر موضوع، این درمان در ۳۴٪ از بیماران با فشار خون مقاوم به درمان، به صورت کنترل شده استفاده شد.

به گزارش سیناپرس، این تیم مطالعاتی اطلاعات بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار بیمار را جمع آوری کردند که ۵۵ درصد از آن ها فشار خون بالا داشتند. از این بیماران ، ۹ درصد دارای فشار خون مقاوم به درمان بودند.

دکتر ابینگر در این رابطه گفت: مقدار زیادی از داده ‌های جمع آوری شده، به ما می‌گویند که بیماران مبتلا به فشار خون مقاوم در برابر درمان، در مقایسه با افراد مبتلا به انواع غیرمقاوم فشار خون، در معرض بیشترین خطر برای حوادث نامطلوب قلبی عروقی هستند. به همین دلیل شناسایی این بیماران و بررسی علل احتمالی افزایش فشار خون آن ها اهمیت فزاینده ای دارد.

به گزارش سیناپرس، دکتر ابینگر در خاتمه توضیحاتش توصیه کرد: پزشکان باید توجه داشته باشند که اگر بیمارشان دست کم از چهار داروی رایج ضد فشار خون  یا بیشتر استفاده کرده و نتیجه ای نگرفت، باید علل موضوع بررسی شده و روش های جایگزین شناسیی و در نهایت این بیماران را به متخصص ارجاع دهند.

شرح کامل این گزارش در آخرین شماره مجله تخصصی Hypertension منتشر شد.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل