نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش به سوی تولید واکسن سرطان

به گزارش سیناپرس همدان، پیشرفت بزرگ بعدی در درمان سرطان می تواند تولید واکسن برای این بیماری باشد.

پس از دهه‌ها موفقیت محدود، دانشمندان می‌گویند تحقیقات به نقطه عطفی رسیده است و بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که واکسن‌های بیشتری در پنج سال آینده تولید شود.

اینها واکسن‌های سنتی نیستند که از بیماری جلوگیری کنند، بلکه واکسن‌هایی برای کوچک کردن تومورها و جلوگیری از عود سرطان هستند. اهداف این درمان‌های آزمایشی شامل سرطان سینه و ریه است که در سال جاری برای ملانوم سرطان پوست و سرطان لوزالمعده دستاوردهایی گزارش شده است.

دکتر جیمز گولی، که به رهبری مرکزی در مؤسسه ملی سرطان مشغول است که درمان‌های ایمنی از جمله واکسن‌های درمان سرطان را توسعه می‌دهد، گفت: ما در حال کار کردن هستیم. اکنون باید واکسنی بسازیم که بهتر عمل کند.

دانشمندان بیش از هر زمان دیگری درک می کنند که چگونه سرطان از سیستم ایمنی بدن پنهان می شود. واکسن‌های سرطان، مانند سایر روش‌های ایمنی درمانی، سیستم ایمنی را برای یافتن و از بین بردن سلول‌های سرطانی تقویت می‌کنند. و برخی از واکسن‌های جدید از mRNA استفاده می‌کنند که برای سرطان ساخته شده بود اما برای اولین بار برای واکسن‌های COVID-19 استفاده شد.

دکتر نورا دیسیس از مؤسسه واکسن سرطان UW Medicine در سیاتل گفت: برای اینکه واکسن کار کند، باید به سلول های T سیستم ایمنی آموزش دهد تا سرطان را خطرناک تشخیص دهند. پس از آموزش، سلول‌های T می‌توانند به هر نقطه از بدن سفر کنند تا خطر را شناسایی کنند.

او گفت: شاید شکل سلول T فعال شده را دیده باشید، این سلول ها تقریباً پا دارند. می‌توانید آن ها را در حال خزیدن در رگ خونی ببینید تا به داخل بافت‌ها برود.

داوطلبان بیمار برای تحقیق بسیار مهم هستند. کاتلین جید، 50 ساله، در اواخر فوریه، درست چند هفته قبل از اینکه او و همسرش سیاتل را برای یک ماجراجویی در سراسر جهان ترک کنند، فهمید که به سرطان سینه مبتلا شده است. او به جای اینکه با قایق 46 فوتی خود، Shadowfax، از طریق دریاچه های بزرگ به سمت دریاچه سنت لارنس حرکت کند، روی تخت بیمارستان نشسته بود و منتظر سومین نوبت واکسن آزمایشی خود بود. او در حال دریافت واکسن است تا ببیند آیا قبل از عمل جراحی تومور او را کوچک می کند یا خیر. جید که او نیز تحت درمان استاندارد قرار دارد، گفت: حتی اگر شانس کمی داشته باشم، احساس کردم ارزشش را دارد.

پیشرفت در زمینه واکسن های درمانی چالش برانگیز بوده است. اولین مورد، Provenge، در سال 2010 در ایالات متحده برای درمان سرطان پروستات که گسترش یافته بود تأیید شد. این نیاز به پردازش سلول های ایمنی خود بیمار در آزمایشگاه و بازگرداندن آنها از طریق IV دارد. همچنین واکسن های درمانی برای سرطان زودرس مثانه و ملانوم پیشرفته وجود دارد.

اولجا فین، محقق واکسن در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، گفت: تحقیقات اولیه در مورد واکسن سرطان با شکست مواجه شد زیرا سرطان از سیستم ایمنی ضعیف بیماران پیشی گرفت. فین گفت: همه این آزمایش‌هایی که شکست خوردند به ما این امکان را دادند که چیزهای زیادی یاد بگیریم.

در نتیجه، او اکنون روی بیماران مبتلا به بیماری های قبلی تمرکز کرده است، زیرا واکسن های تجربی به بیماران پیشرفته تر کمک نمی کند. گروه او در حال برنامه ریزی یک مطالعه واکسن در زنان مبتلا به سرطان پستان کم خطر و غیرتهاجمی به نام کارسینوم مجرای درجا است.

واکسن‌های بیشتری که از سرطان جلوگیری می‌کنند نیز ممکن است در راه باشند. واکسن های ده ها ساله هپاتیت B از سرطان کبد جلوگیری می کنند و واکسن های HPV که در سال 2006 معرفی شدند، از سرطان دهانه رحم جلوگیری می کنند.

در فیلادلفیا، دکتر سوزان دامچک، مدیر مرکز باسر در Penn Medicine، 28 فرد سالم با جهش BRCA را برای آزمایش واکسن استخدام می کند. این جهش ها خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهد. ایده این است که سلول‌های غیرطبیعی خیلی زود، قبل از ایجاد مشکل، از بین بروند. او آن را به وجین دوره ای یک باغ یا پاک کردن وات برد تشبیه می کند.

برخی دیگر در حال ساخت واکسن هایی برای پیشگیری از سرطان در افراد مبتلا به ندول های پیش سرطانی ریه و سایر شرایط ارثی هستند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

دکتر استیو لیپکین، متخصص ژنتیک پزشکی در ویل کورنل نیویورک، که رهبری یکی از تلاش‌های تامین شده توسط موسسه ملی سرطان را بر عهده دارد، گفت: واکسن‌ها احتمالاً پدیده بزرگ بعدی در تلاش برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان هستند. ما زندگی خود را وقف آن می کنیم.

افراد مبتلا به بیماری ارثی سندرم لینچ در طول زندگی 60 تا 80 درصد در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. دکتر ادواردو ویلار-سانچز از مرکز سرطان اندرسون در هیوستون، که رهبری دو مطالعه با بودجه دولت در مورد واکسن‌های سرطان‌های مرتبط با لینچ را بر عهده دارد، گفت که دعوت از افراد برای آزمایش‌های واکسن سرطان بسیار آسان بوده است. او گفت: بیماران به شیوه ای شگفت انگیز و مثبت از این موضوع استفاده می کنند.

داروسازان Moderna و Merck به طور مشترک در حال توسعه واکسن mRNA شخصی برای بیماران مبتلا به ملانوما هستند و یک مطالعه بزرگ که امسال آغاز خواهد شد. واکسن ها برای هر بیمار بر اساس جهش های متعدد در بافت سرطانی آنها سفارشی می شوند. واکسنی که به این روش شخصی سازی شده است می تواند سیستم ایمنی بدن را برای جستجوی اثر انگشت جهش سرطان و کشتن آن سلول ها آموزش دهد. اما چنین واکسن هایی گران خواهند بود.

دکتر پاتریک اوت از موسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون گفت: شما اساساً باید هر واکسنی را از ابتدا بسازید. اگر این واکسن شخصی سازی نشده بود، احتمالاً واکسن را می توان برای مزایای مالی درست کرد، درست مانند واکسن کووید.

واکسن‌های در دست توسعه در UW Medicine به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای بسیاری از بیماران، نه فقط برای یک بیمار، کار کنند. آزمایشاتی در مورد سرطان پستان اولیه و پیشرفته، سرطان ریه و سرطان تخمدان در حال انجام است. برخی از نتایج ممکن است به زودی در سال آینده برسد.

تاد پیپر، 56 ساله، اهل حومه سیاتل، در آزمایش واکسنی برای کوچک کردن تومورهای سرطان ریه شرکت می کند. سرطان او به مغزش سرایت کرد، اما او امیدوار است آنقدر عمر کند که سال آینده دخترش از دانشکده پرستاری فارغ التحصیل شود.

پیپر درباره تصمیم خود برای داوطلب شدن گفت: من چیزی برای از دست دادن یا برای به دست آوردن ندارم، چه برای خودم و چه برای افراد دیگر.

یکی از اولین کسانی که 11 سال پیش در یک مطالعه ایمنی واکسن سرطان تخمدان را دریافت کرد، جیمی کریس از جزیره مرسر بود. کریس که در سن 34 سالگی به سرطان پیشرفته تخمدان مبتلا شد، فکر می‌کرد که در جوانی خواهد مرد و وصیت‌نامه‌ای تنظیم کرد که گردنبند مورد علاقه‌اش را به بهترین دوستش به ارث گذاشت. او اکنون 50 ساله است و هیچ نشانه ای از سرطان ندارد و همچنان گردنبند را می بندد. او مطمئناً نمی داند که آیا واکسن کمک کرده است یا خیر، اما می گوید من هنوز اینجا هستم.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل