آیا صابون های ضد باکتری ممنوع خواهند شد؟

به تازگی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که هیچ شاهدی مبنی موثر تر عمل کردن شوینده های ضد باکتری حامل تریکلوزان و تری کلوکربان نسبت به صابون های عادی وجود ندارد. سازمان یاد شده اضافه کرد که تولیدکنندگان هنوز نتوانسته اند استفاده ایمن از محصولاتشان برای مدت طولانی را تایید کنند.

این اقدام در واقع بعد از چند پژوهش تحقیقاتی انجام شد که نشان دهنده ضرر و زیان هایی وارده بر بدن به دلیل استفاده طولانی مدت از این نوع از صابون ها بود. هم اکنون این نتایج این پژوهش ها توسط سازمان یاد شده نیز مورد تایید قرار گرفته و تولید این صابون ها متوقف شده است.

در نتیجه، شرکت ها از این پس در سراسر ایالات متحده مجاز به عرضه و فروش این محصولات نخواهند بود. تولید کنندگان یک سال فرصت دارند تا در طرز تهیه این صابون ها تغییر ایجاد کنند و در غیر این صورت باید به جمع آوری محصولات خود از بازار بپردازند. با این حال این قانون شامل ضد عفونی کننده های بدون نیاز به آب دست و یا ضدباکتری های مورد استفاده در محیط های مراقبت بهداشتی نمی شود.

لازم به ذکر است که سازمان بهداشت و داروی آمریکا برای اولین بار بررسی های مربوط به محصولات ضدباکتری را در سال 2013 میلادی آغاز کرد. این اقدام در واقع بعد از چند پژوهش تحقیقاتی انجام شد که نشان دهنده ضرر و زیان هایی وارده بر بدن به دلیل استفاده طولانی مدت از این نوع از صابون ها بود. هم اکنون این نتایج این پژوهش ها توسط سازمان یاد شده نیز مورد تایید قرار گرفته و تولید این صابون ها متوقف شده است.

با این حال موسسه American Cleaning اعلام کرده است که صابون های ضدباکتری امن و موثر بوده و در طی بیانیه ای، این موضوع را به این ترتیب اعلام کرده اند: «تولید کنندگان در حال ادامه دادن به کار خود هستند تا دانش و تحقیقات بیشتری را برای پر کردن شکاف های اطلاعاتی شناخته شده توسط سازمان غذا و دارو ارائه کنند. مصرف کنندگان می توانند استفاده از صابون های ضدباکتری را با اطمینان از این که آنها تا ده ها سال در میلیون ها خانه، اداره، مدرسه، مراکز مراقبت روزانه و دیگر مراکز تجاری باقی می مانند ادامه دهند.»

با این وجود سازمان غذا و دارو در قبال این بیانیه قانع نشده و استفاده از صابون های معمولی و آب جاری برای شستن دست ها را توصیه کرده است و آن را به عنوان یکی از گام های بسیار مهم در جهت دوری از بیماری و پیشگیری از شیوع جرم ها به دیگران اعلام کرده است.

منبع: cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا