ثبت دومین رکورد میزان از دست دادن زنبورها در تاریخ

آمارهای اداره کشاورزی ایالات متحده نشان می دهد: زنبورداران این کشور در سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد از کلنی های تحت مدیریت خود را از دست دادند که این آمار بسیار نگران کننده بوده و  دومین رکورد میزان از دست دادن زنبورها در تاریخ است.

به گزارش سیناپرس، نتایج اولیه یک مطالعه مبتنی بر نظرسنجی ملی در رابطه با مرگ و میر زنبورهای عسل نشان داد: زنبورداران آمریکایی بیش از  ۴۸ درصد از کلنی های خود را در سال گذشته دست دادند.  لازم به ذکر است که برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۷ چنین مطالعه ای انجام می شود.

به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، زنبورهای عسل به طور طبیعی شش محصول تولید می کنند که به روش های مختلف از جمله برای تغذیه مصرف می شوند. مهم ترین سهم آن ها در محیط زیست و بخش کشاورزی، گرده افشانی است. تخمین زده می شود که گرده افشانی زنبورها حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزش افزوده محصول در پی دارد و به همین دلیل مرگ و میر زنبورها می تواند تاثیراتی مخرب بر محیط زیست داشته باشد.

بر اساس نتایج به دست آمده مشخص می شود؛ تلفات زمستانی زنبورها در ایالات متحده، دومین رکورد از سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ بوده است. بر این اساس همچنین اعلام شد :نرخ مرگ و میر تابستانی نیز حدود ۱ درصد بیشتر از سال گذشته بوده و به بیش از ۲۴ درصد بالغ می شود.

در این میان زنبورداران غیر حرفه ای که در خانه های خود کندو دارند، بدترین تلفات را تجربه کردند. آمارها نشان می دهد: بیش از ۵۴ درصد کلنی های زنبورهای نگهداری شده در حیاط خلوت زنبورداران آماتور در مقایسه با حدود ۴۸ درصد کلنی های تجاری می میرند. با این حال، این یک سال متوسط برای زنبورداران غیر حرفه ای و یک سال پر ضرر برای صنعت زنبورداری تجاری بود.

این گزارش می‌ گوید: اگرچه تعداد کل کلنی ‌های زنبور عسل در کشور طی ۲۰ سال گذشته نسبتاً ثابت مانده است، اما نرخ تلفات همچنان بالا است و این موضوع نشان می‌دهد که زنبورداران تحت فشار قابل توجهی قرار دارند تا با ایجاد کلنی ‌های جدید هرساله از تلفات خود کم کنند.

گفته می شود آفتی به نام Varroa destructor یا  واروآ ویرانگر عامل اصلی مرگ و میر زنبورها طی سال گذشته بوده و به دنبال آن آب و هوا و گرسنگی دلیل کشته شدن زنبورها است.

به گزارش سیناپرس، واروآ ویرانگر آفتی است که در سراسر آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا آسیا و بخش‌هایی از آفریقا وجود دارد.

مترجم: مولود یوسفی

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا