نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه ریزی روسیه برای توسعه فناوری های فضایی در آفریقا

آژانس فضایی روسیه در بیانیه ای رسمی اعلام کرد، قصد دارد در جریان نشست اقتصادی و بشردوستانه روسیه – آفریقا توافقنامه های همکاری جدیدی با هدف توسعه فناوری های فضایی با کشورهای آفریقایی امضا کند.

به گزارش سیناپرس، در طول بیش از یکسالی که از شروع جنگ روسیه و اوکراین می گذرد، روسیه با تحریم ها و فشارهای سنگینی از سوی کشورهای غربی مواجه شده است. در این شرایط، یافتن شرکای تجاری جدید برای روسیه ضروری بوده و به همین دلیل این کشور به طور جدی در حال توسعه همکاری های همه جانبه خود با کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای جنوبی است.

با توجه به این نکته که روسیه یکی از کشورهای پیشرو در فناوری های فضایی است، آژانس فضایی روسیه در حال توسعه روابط فضایی با کشورهایی است که در این حوزه ضعیف بوده و نیازمند دریافت دانش مدرن هستند. در این راستا مقامات آژانس فضایی روسیه در حال برنامه ریزی برای توسعه فناوری های فضایی در آفریقا هستند.

آژانس فضایی روسیه طی بیانیه ای که روز گذشته منتشر شد، در این رابطه گفت:‌ بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود قراردادی بین کشورهای آفریقایی و آژانس فضایی روسیه در حاشیه مجمعی در سن پترزبورگ امضا شود. این مجمع در روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته  برگزار خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته هیاتی از آژانس فضایی روسیه به سرپرستی یوری بوریسف مدیرکل این آژانس به مصر سفر کرده و با مقامات آژانس فضایی این کشور گفتگو کردند.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در این رابطه، هیئت روس با شریف صدکی، رئیس اجرایی آژانس فضایی مصر برای بحث در مورد اصول همکاری در فضا در حوزه های مختلفی از جمله تولید و پرتاب ماهواره ها، توسعه برنامه فضاپیماهای سرنشین دار و زیرساخت فضای سطحی گفتگو کرد.

بوریسوف در این رابطه گفت: روسیه روابط دیرینه ای با مصر دارد و آن ها پتانسیل گسترده ای برای توسعه در زمینه دانش فضایی دارند. یک مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه – آفریقا در ژوئیه ۲۰۲۳ در سن پترزبورگ برگزار خواهد شد. قبل از این مجمع، ما در یک تور از کشورهای آفریقایی بازدید کرده و با همکاری آژانس فضایی مصری برای پیش نویس توافقنامه ای تمام عیار که طیف گسترده ای از همکاری های احتمالی در بخش فضایی را پوشش می دهد، به توافق رسیده ایم.

به گزارش سیناپرس، شریف صدکی مدیر آژانس فضایی مصر نیز به نوبه خود گفت که همکاری با این کشور با آژانس فضایی روسیه طولانی مدت خواهد بود.

مترجم:ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل