خداحافظی تدریجی با فیلهای آفریقا

تیمی متشکل از محققان چند کشور جهان در قالب تلاشی که نتایج مهم و البته نگران کننده ای به  همراه داشته است پرده از وضعیت زندگی و جمعیت فیلها در شماری از کشورهای آفریقایی برداشته اند.

آنها طی دو سال بررسی دقیق فیلهای این قاره که در 18 کشور بیابانی و فاقد جنگل مختلف زندگی می کنند به این نتیجه رسیده اند که جمعیت این حیوان نسبت به گذشته تا حد زیادی کاهش یافته است.

این محققان روند کاهشی جمعیت فیلهای آفریقایی را به دقت زیر نظر قرار داده و به آمار و ارقام دقیقی در این خصوص دست یافته اند. این بررسی ها نشان داد که هم اکنون 352 هزار و 271 فیل در 18 کشور مورد نظر زندگی می کنند. این آمار بدان معناست که در حد فاصل سالهای 2007 تا 2014 جعیت فیلهای آفریقا حدود یک سوم کاهش یافته است.

پل آلن از محققانی است که در این پروژه حضور داشته است. او می گوید: پروژه ای که ما انجام داده ایم به جهت هماهنگی میان کشورهای مختلف در نوع خود جالب توجه بوده است. ما توانسته ایم گزارش موفقیت آمیزی از وضعیت فیلهای آفریقا و جمعیت این حیوان ارایه کنیم. آنچه که در خلال این بررسیها متوجه شدیم به شدت ذهنمان را آشفته کرده است.

وی ادامه می دهد: با آگاهی از وضعیت این حیوانات و اینکه مطمئن شده ایم جمیعت آن در حال کاهش است، حالا می توانیم با نگاهی توأم با مسؤولیت پذیری به دنبال اقدامی مؤثر برای تغییر این وضعیت باشیم تا در نهایت بتوانیم فیلهای آفریقا را که نماد این قاره محسوب می شوند حفظ کنیم. این پروژه که «سرشماری بزرگ فیلها» (Great Elephant Census) نام دارد توسط گروهی از محققان به نام گروه حفاظت EWB یا «فیلهای بدون مرز» انجام شده است.

این گروه با بیش از 90 دانشمند از سراسر جهان همکاری های گسترده ای در خصوص ارزیابی جمعیت فیلها در 18 کشور آفریقایی انجام می دهد. این پروژه با استفاده از هواپیماهای مختلف و از طریق بررسیهای هوایی انجام شده  است.

این گروه اعلام کرده که حداقل 93 درصد از تمامی فیلها را شمارش کرده است و از این رو تخمین زده می شود که 352 هزار و 271 فیل در این کشورها وجود داشته باشند. اما در مقایسه با سال 2007 مشخص شده که جمعیت این حیوانات 30 درصد کاهش یافته است یعنی چیزی درحدود 144 هزار فیل

در کل این پروژه حدود 463 هزار کیلومتر پرواز صورت گرفته است. طی این پروازها محققان توانستند سرشماری دقیقی از این حیوانات انجام دهند. در گذشته کشورهای آفریقایی به طور مستقل اقدام به سرشماری فیلها می کردند اما همواره این نگرانی وجود داشته است که آمار به دست آمده از این طریق چندان دقیق نباشد.

در واقع تا پیش ارایه این گزارش تصور می شد که بیش از 600 هزار فیل در این 18 کشور وجود داشته باشد اما حالا دانشمندان با اطمینان از یک آمار جدید و البته نگران کننده صحبت می کنند: 300 هزار فیل کمتر از آمار قبلی. این گروه اعلام کرده که حداقل 93 درصد از تمامی فیلها را شمارش کرده است و از این رو تخمین زده می شود که 352 هزار و 271 فیل در این کشورها وجود داشته باشند. اما در مقایسه با سال 2007 مشخص شده که جمعیت این حیوانات 30 درصد کاهش یافته است یعنی چیزی درحدود 144 هزار فیل.

این گزارش ابعاد مختلفی را مطرح می کند. کشتار غیرقانونی فیلها از جمله موارد مؤثر در کاهش جمعیت این حیوانات عنوان می شود. شکارچیانی که این حیوانات را از پای درمی آورند عاج آنها را به بازارهای چین می رسانند. نکته نگران کننده این است که انگار نمی توان این شکارچیان را متوقف نمود زیرا حتی به اقدامات غیرقانونی خود در مناطق حفاظت شده هم ادامه می دهند. 84 درصد از فیلهایی که در این گزارش سرشماری شده اند در مناطق حفاظت شده قانونی زندگی می کنند و 16 درصد نیز ساکن مناطق غیر حفاظت شده هستند.

بخش دیگری از این گزارش گویای آن است که بسیاری از فیلهای آفریقا برای ادامه حیات با چالشهای زیادی روبرو هستند. پیدا شدن برخی اجساد این حیوان در مناطق حفاظت شده گویای گوشه ای از این چالشهاست.

محققان در فاز بعدی این پروژه به سراغ سرشماری دقیق فیلهای ساکن مناطق جنگلی آفریقا می روند.

منبع: sciencealert

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا