«ناباروری» زندگی روانی و اجتماعی زنان را تهدید میکند

ناباروری، یکی از مشکلاتی است که زوج های زیادی را در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار داده و بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر می گذارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود 80 میلیون زوج در نقاط مختلف دنیا از این مشکل رنج می برند و برآوردها حاکی از آن است که این تعداد تا سال 2030 میلادی افزایش چشمگیری خواهد یافت. در کشور ما نیز حدود یک چهارم زوج ها، ناباروری اولیه را در طول زندگی خود تجربه نموده و نزدیک به 3.4 درصد آن ها نیز در هر برهه ای از زمان دچار این مشکل می باشند.

به اعتقاد دانشمندان، در اکثر فرهنگ های جهان، پدیده ناباروری به عنوان یک بحران، دارای نیرویی بالقوه در تهدید ثبات افراد، روابط آن ها و جوامع تلقی گردیده و همواره با مشکلاتی احساسی و روانی نظیر عصبانیت، افسردگی، کناره گیری اجتماعی، اعتماد به نفس پایین و همچنین مشکلاتی در عملکرد جنسی به خصوص برای زنان همراه است. به عبارتی ناباروری برای زنان مشکلی پیچیده است که زندگی روانی و اجتماعی آنان را تهدید می نماید.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود 80 میلیون زوج در نقاط مختلف دنیا از مشکل ناباروری رنج می برند و برآوردها حاکی از آن است که این تعداد تا سال 2030 میلادی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

با توجه به اهمیت این موضوع و به منظور بررسی تاثیر پدیده ناباروری بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی زنان، گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان مطالعه ای را به انجام رسانده اند.

در این پژوهش 162 زن نابارور 15 تا 49 ساله مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری شهر شیراز مشارکت داشته اند که با استفاده از پرسش نامه علمی کیفیت زندگی و فرم های مربوطه، اطلاعات خود را به پژوهشگران ارائه داده اند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که اگرچه ابعادی از کیفیت زندگی نظیر بعد جسمی، بعد اقتصادی و بعد رضایت جنسی در زنان نابارور، مثبت بوده ولی این زنان از لحاظ بعد روانشناختی کیفیت زندگی پایینی داشته اند. همچنین بر اساس نتایج حاصله، کیفیت زندگی زنان نابارور از نظر بعد معنوی و اعتقادی و همچنین بعد عاطفی وضعیتی خنثی و به دور از استانداردها داشته است.

طبق سایر نتایج این پژوهش، بین میزان تحصیلات زنان نابارور و کیفیت زندگی آنان ارتباط معنی داری وجود دارد. بنا بر گفته محققین در این رابطه، کسب سواد و افزایش گام به گام آن باعث می شود که انسان ها به شکل ظریف تر و دقیق تری به مسائل نگاه کرده و امید بیشتری برای رفع مشکلات خود داشته باشند و با برداشتن قدم های مثبتی در جهت رفع مشکل، خود به خود در مسیر ارتقای کیفیت زندگی خویش قرار گیرند.

مجریان این پژوهش با توجه به یافته های این مطالعه که به صورت مقاله ای علمی پژوهش در نشریه «پایش» وابسته به پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی منتشر گردیده است، کیفیت کلی زندگی زنان نابارور را در سطح قابل قبولی ارزیابی ننموده و لازم دانسته اند که با شناسایی عوامل تاثیرگذار و تقویت ابعاد مختلف کیفیت زندگی بالاخص ابعاد روانشناختی، معنوی و عاطفی، به حل این معضل پرداخت.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: نوابی ریگی، ش. و همکاران. کیفیت زندگی زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری شهر شیراز و عوامل مرتبط با آن. پایش، 15(5): 558-549.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا