باید به اقتدار دفاعی و اقتصادی دست یابیم

دکتر حمیدرضا طیبی در مراسم اختتامیه اردوی آموزشی برادران طریق جاوید از سلسله برنامه‌های مدرسه روح الله(ره) که ظهر امروز، 11 شهریور ماه در محل مجتمع دکترعلی شریعتی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در این میان، اقتدار دفاعی زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌بنیان باشد و دانش و فناوری نیز متعلق به خودمان باشد، همچنین در اقتصاد نیز باید متکی بر دانش، علم و تولید خود، همراه با اخلاق باشیم.
 
وی ادامه داد: به خواب رفتن مسلمانان و بیداری غرب در دوره رنسانس و نیز توسعه علمی و صنعتی که در غرب پدید آمد، علم و اقتدار، ثروت و قدرت را به همراه داشت و این عوامل باعث شد که بتوانند در حوزه صنعتی بیش از پیش پیشرفت کنند. 
 
طیبی با بیان اینکه برای رسیدن به پیشرفت و قدرت، دستیابی به مواد اولیه نقش مهمی در توسعه صنعتی دارد،  تصریح کرد: با توسعه علم و نیز فاصله‌ ارزشی که فناوری در محصولات صنعتی و اقدامات علمی به وجود آورد، ضرورتی وجود نداشت که کشورها استعمار مستقیم شوند و بهترین راه‌حل این بود که به موسسات مطالعاتی خود بازگشته و اجازه ندهند که جوامع کشورهای جهان سوم توسعه زیادی داشته باشند.
 
رئیس جهاددانشگاهی افزود: همان‌طور که امام(ره) فرمودند به عمد بسیاری از جوامع و ایران را قبل از انقلاب عقب نگه می‌داشتند، چرا که توسعه صنعتی قبل از انقلاب مطلوب اما مبنای آن، صنعتی مونتاژی بود؛ صنعتی که اقدامات علمی آن توسط خودشان به انجام رسد و بتوانند بازار ایران را به دست بگیرند.
 
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی از لحاظ سیاسی و نظامی نیز تابع دول غربی از جمله امریکا بودیم، گفت: انقلاب اسلامی با رهبری امام(ره) در عرصه حاکمیت به پیروزی رسید و مدعی بود که قصد دارد نظام جدید برای اداره ایران و دنیا ارائه کند و طبیعی بود که این انقلاب دشمنانی را به دنبال داشته باشند چرا که مدیریتی مستقل دارد و نیز مدعی ارائه مدل جدیدی است.
 
رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در این میان، دانشجویان باید دو ماموریت اقتدار دفاعی و اقتصادی را برای آینده کشور رقم بزنند و برای رسیدن به این دو هدف، ویژگی خودباوری، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چرا که بر مبنای آن باید به برنامه‌ریزی پرداخته، بتوانیم به ثبات ملی دست‌یابیم و  این مجموعه باعث غلبه بر مشکلات موجود شود. 
 
وی با بیان اینکه بعد از خودباوری نیازمند برنامه‌ریزی مدون هستیم، چرا که پیشرفت‌های مدنظر، حاصل یک برنامه‌ریزی بلندمدت است، اظهار کرد: با توجه به سند چشم‌انداز نظام برای افق سال 1404، قرار بر این شده است که در چهار برنامه پنج ساله این سند تحقق یابد.
 
طیبی گفت: هماهنگ عمل کردن به این معناست که با تغییر دولت‌ها و مجلس‌ها نباید تغییر در برنامه‌ها ایجاد شود، چرا که گردش‌های سیاسی باید اجرای بهتر برنامه‌ها را به دنبال داشته باشد، مساله‌ای که به‌شدت در خصوص آن با ضعف روبرو هستیم.
 
رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه وحدت در مبانی و اصول اساسی انقلاب اسلامی، همان وحدتی است که توسط امام(ره) عنوان شد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، مسؤولین در مصالح اصلی انقلاب و ملت باید متفق‌القول باشند.
 
طیبی اظهار کرد: امام(ره) روح خودباوری را در جوانان زنده کرد، بنابراین به عنوان یک محقق و دانشجو و… می‌توانیم اقدامات و امور بزرگی را به دست بگیریم، اما پیشرفت تکنولوژی در دست دشمنان ما به‌حدی بود که تحریم توانست مشکلات عدیده‌ای از جمله کنترل نظام بانکی و فراتر از آن را برای ما ایجاد کند. 
 
رئیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: به هر حال معتقد بودیم کشور باید با یک هزینه مناسبی تحریم را رفع کند و البته این رفع تحریم به معنای این نیست که درِ کشور باز شود، بلکه باید با یک برنامه‌ریزی جامع اجازه ندهیم بازارهای ایران در اختیار دیگران قرار گیرد.
 
وی اضافه کرد: مذاکرات مربوطه تحت حمایت رهبری و با پیگیری‌های رییس‌جمهور انجام شد که به نوعی یک مصلحت ملی است و باید با حمایت خود زمینه‌ای را فراهم کنیم که دشمن نتواند سوءاستفاده‌ کند، اما متاسفانه در داخل کشور می‌بینیم بر سر این مسائل نیز اختلافاتی وجود دارد.
 
طیبی، امام خمینی(ره) را معمار انقلاب اسلامی دانست که با اندیشه‌های ایشان توانستیم به پیروزی دست پیدا کنیم و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی زمانی به نتیجه رسید که افکار امام (ره) در وجوه مختلف زندگی شخصی و اجتماعی مورد توجه و اجرا قرار گرفت و در این میان نیز باید به سیره خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری توجه کنیم.
 
به گزارش ایسنا، رییس جهاددانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدرسه روح‌الله اقدامی مورد تائید و حمایت جهاددانشگاهی است، گفت: امید داریم این نوع اردوهای آموزشی در سطح گسترده‌ای به انجام برسد و دانشجویان بتوانند با سیره سیاسی و حکومتی امام (ره) آشنا شوند و در واقع وسیله‌ای برای نزدیک شدن دانشجویان به جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف باشد.
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا