تغییر محور چرخش زمین با مصرف زیاد آب

بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰، انسان‌ها آنقدر از آب‌های زیرزمینی سیاره ما را استخراج و سوء استفاده کردند که این امر موجب جابجایی قطب‌های زمین شد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که توسط ژئوفیزیکدان کی-وئون سئو (Ki-Weon Seo) از دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی انجام شد، تنها سهم توزیع مجدد آب های زیرزمینی منجر به تغییر قطبی ۸۰ سانتی متری به سمت شرق شده است.

این یافته‌ها به دانشمندان اجازه می‌ دهد تا دریابند که برآوردهای قبلی از کاهش آب‌های زیرزمینی ناشی از فعالیت‌های انسانی معادل افزایش ۶ میلی‌متری سطح دریا در آن زمان است. محققان این کار را برای درک بهتر پدیده حرکت قطبی و سهم ایجاد شده توسط تغییرات در توزیع آب زمین انجام دادند.

اکنون سئو و همکارانش تعیین کرده ‌اند، تغییرات انسان‌ها در میزان آب‌های زیرزمینی چقدر در این جابجایی نقش داشته است. سئو می گوید: قطب چرخشی زمین در واقع تغییرات زیادی می کند. نتایج مطالعه ما نشان می دهد که در میان علل مرتبط با آب و هوا، توزیع مجدد آب های زیرزمینی در واقع بیشترین تاثیر را بر رانش قطب چرخشی دارد.

او توضیح می دهد: وقتی به آن فکر می کنید منطقی است. زمین حول محور چرخشی خود بسیار شبیه یک فرفره می چرخد. هنگامی که جرم توزیع حول آن محور تغییر می کند و ناهموار می شود، محور برای جبران تغییر مکان می دهد. تغییرات آب و هوایی تأثیر زیادی در این امر دارد. با ذوب شدن بخش های یخ زده جهان، مانند یخچال ها و صفحات یخ، توزیع آب بر روی سطح زمین تغییر کرده و قطب های زمین به اطراف حرکت می کنند.

بر اساس مدل‌های اقلیمی، دانشمندان تخمین زدند؛ انسان‌ها بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰ حدود ۲۱۵۰ گیگا تن آب زیرزمینی را پمپاژ کرده ‌اند که معادل حدود ۶ میلی‌متر افزایش سطح دریا است.

بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰، استخراج آب‌های زیرزمینی قطب‌های زمین را با سرعت ۴٫۳۶ سانتی‌متر در سال جابجا کرده است. سئو می گوید: خیلی خوشحالم که علت غیرقابل توضیح رانش قطب چرخشی را پیدا کردم. از سوی دیگر، به عنوان یک ساکن زمین و یک پدر، من نگران و متعجبم که می بینم پمپاژ آب زیرزمینی منبع دیگری برای افزایش سطح دریا است.

محققان دریافتند: بیشتر استخراج آب‌های زیرزمینی در عرض‌های جغرافیایی متوسط، عمدتاً از شمال آمریکا و شمال هند انجام شده است. اگر این مناطق تلاشی هماهنگ برای محدود کردن نرخ استخراج آب زیرزمینی انجام دهند، می‌ تواند به کندی حرکت قطبی و افزایش سطح دریا کمک کند.

به گزارش سیناپرس، سئو در خاتمه می گوید: مشاهده تغییرات در قطب چرخشی زمین برای درک تغییرات ذخیره آب در مقیاس قاره مفید است.شرح کامل این تحقیق و نتایج جالب آن در مجله  تخصصی Geophysical Research Letters منتشر شده است.