نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این روبات با دیدن کارهای مختلف، آن ها را یاد می گیرد

روبات‌ ها می ‌توانند به زودی اتاق خواب ‌های نامرتب ما را مرتب کنند. تیمی از محققان طی مطالعات جدید خود به ماشین‌ها آموزش می ‌دهند: چگونه کارهای روزمره خانه را به همان روشی که بسیاری از افراد این مهارت‌ های زندگی را یاد می ‌گیرند از طریق مشاهده آموخته و تکرار کنند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون گامی بزرگ به سوی هوش مصنوعی نسل جدید برداشته اند که به انسان در همه چیز از پخت و پز گرفته تا تمیز کردن کمک می ‌کند.  در این مطالعه دو روبات با موفقیت ۱۲ کار از جمله باز کردن کشو، در فر و در خانه را یاد گرفتند. روبات ‌ها همچنین آموزش دیده و توانستند قابلمه ‌ای را از روی اجاق برداشته، سبزیجات و سوپ جا به جا کرده و به تلفن پاسخ دادند.

دیپاک پاتاک، استادیار مؤسسه روباتیک در دانشکده علوم کامپیوتر CMU در این رابطه می ‌گوید: این روبات می ‌تواند مکان و نحوه تعامل انسان با اشیاء مختلف را از طریق تماشای ویدیوها بیاموزد. بر پایه این دانش، ما می‌ توانیم مدلی را آموزش دهیم که روبات ها را قادر می ‌سازد وظایف مشابهی را در محیط‌ های مختلف انجام دهند.

روش‌های فعلی آموزش روبات ‌ها یا به نمایش دستی وظایف توسط انسان یا آموزش گسترده در یک محیط شبیه ‌سازی شده نیاز دارند. این محققان قبلا روش جدیدی را نشان داده بودند که در آن روبات ‌ها با کمک مشاهده انسان ‌ها این وظایف ساده را انجام می‌دهند. در ادامه پژوهشگران از شرکت ‌کنندگان انسانی خواسته بودند که این کار را در همان محیطی که روبات ها انجام می‌ دادند، انجام دهند.

دکتر شیکهار باهل، از دیگر محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با دستاورد فوق می ‌گوید: ما توانستیم روبات‌ ها را در محوطه دانشگاه مستقر کرده و انواع کارها را انجام دهیم. با کمک این فناوری، روبات ها می توانند از این مدل برای کاوش کنجکاوانه در جهان اطراف خود استفاده کنند.

این تیم برای آموزش تعامل با اشیا به روبات ها، مفهومی را به کار بردند  که به طراحی و تعامل انسان و رایانه برای اشاره به اقدامات بالقوه درک شده توسط یک فرد متکی بود.

به گزارش سیناپرس، این روش بر اساس رفتار انسان با یک شی در تعامل است. برای مثال، هنگامی که یک روبات ویدئویی از باز شدن کشو توسط انسان را تماشا می کند، نقاط تماس، دستگیره  و جهت حرکت کشو را مستقیماً از محل شروع شناسایی می کند. روبات پس از تماشای چندین فیلم از باز کردن کشو توسط انسان، می ‌تواند نحوه باز کردن هر کشو را تعیین کند.

این تیم در بیانیه رسمی خود اعلام کرد: ‌ما از این مجموعه داده ها به روشی جدید و متفاوت استفاده می کنیم. این کار می ‌تواند روبات‌ها را قادر سازد تا از حجم وسیع اطلاعات موجود در اینترنت و ویدیوهای یوتیوب بیاموزند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در کنفرانس بینایی و تشخیص الگو در ونکوور ارائه شد.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: studyfinds

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل