تا دیر نشده سبک زندگی خود را تغییر دهید

پژوهشگران انگلیسی در تحقیقات و بررسی های خود دریافتند در صورت تغییر روش زندگی مردم در این کشور طی پنج سال گذشته، تقریبا از ششصد هزار مورد سرطان جلوگیری می شده است. به طور کلی این محققان بر اساس تحقیقات جدید خود می گویند که بیش از چهار مورد از ده مورد سرطان با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.

راه هایی همچون ، ترک سیگار، ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی مناسب، حذف مشروبات الکلی و حفظ وزن بدن راه های اثبات شده ای برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان محسوب می شوند.

قابل توجه است که ترک سیگار و خودداری کردن از سیگار کشیدن بزرگترین عامل  پیشگیری از سرطان در انگلستان عنوان شده است که می توان آن را در سراسر دنیا تعمیم داد . در پنج سال گذشته بیش از 314 هزار مورد از انواع سرطان ها در انگلستان یعنی یک پنجم آنها ، به علت سیگار کشیدن ایجاد شده اند .

این مطالعات نشان می دهد که با کاهش سیگار کشیدن ، درصد مبتلایان به سرطان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. از دیگر عوامل ایجاد سرطان می توان به رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد . محققان در بررسی های خود به رژیم غذایی 145 هزار نفر مبتلا به سرطان توجه کردند که این تحقیقات نشان می دهد  در برنامه غذایی آنها استفاده از گوشت قرمز ، نمک و محصولات فرآوری شده به مقدار زیاد وجود داشته است. در صورتی که رژیم غذایی افراد اصلاح شود و میزان مصرفی گوشت قرمز، نمک و محصولات فرآوری شده کاهش پیدا کرده  و در عوض مصرف میوه و سبزیجات و فیبر افزایش پیدا کند، از ابتلای سرطان نزدیک به 88 هزار نفر از این 145 هزار نفر جلوگیری خواهد شد.

پژوهشگران همچنین معتقدند که حذف مشروبات الکلی ، حفاظت پوست در برابر نور شدید خورشید ، پایین نگه داشتن وزن و ورزش کردن از دیگر عواملی است که می توانست در جلوگیری از ابتلای سالانه ده ها هزار نفر به سرطان موثر باشد .

پروفسور ماکس پارکین  از محققان سرطان انگلستان از دانشگاه کوئین مری لندن بر اساس آمار موجود در این زمینه ، اعلام کرد که در حال حاضر شکی نیست که انتخاب شیوه زندگی می تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان موثر بوده  و البته این مساله در سراسر دنیا صدق می کند. او در ادامه متذکر شد که ما نمی توانیم بگوییم که شیوه زندگی سالم ، مبتلا نشدن به سرطان را تضمین می کند اما می توانیم بگوییم که با انتخاب این روش زندگی ، گام های مثبت و بلندی در کاهش خطر ابتلا به سرطان در آینده خواهیم برداشت.

پروفسور لیندا باولد  از دیگر متخصصان پیشگیری از سرطان در مرکز تحقیقات سرطان انگلستان که در این پژوهش مشارکت داشت نیز اظهار داشت که بیش از دویست نوع سرطان در جهان وجود دارد که در اثر مجموعه ای از عوامل ایجاد می شوند که می تواند شامل ژنتیک و شیوه زندگی باشند. او در ادامه اعلام کرد که راه هایی همچون ، ترک سیگار، ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی مناسب، حذف مشروبات الکلی و حفظ وزن بدن راه های اثبات شده ای برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان محسوب می شوند. موضوع مهم برای نتیجه گرفتن از این پژوهش ها  در این نکته است که ما باید مطمئن شویم که عموم مردم و دولتمردان از مزایای تغییرات شیوه زندگی و انتخاب روش زندگی سالم با خبر هستند و آن را انتخاب می کنند .  

 

منبع: thehealth

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا